Аутор текста: Јелена Бабић
Замислите да се припремате за разговор за посао. Стало вам је да оставите добар утисак јер знате – први утисак је тај који се рачуна. Али, колико је први утисак стварно важан?
Замислите да се припремате за разговор за посао. Стало вам је да оставите добар утисак и зато сте припремили и са собом понели вашу одлично написану радну биографију, обукли ново пословно одело и сатима вежбали пред огледалом како да се представите у најбољем светлу. Све то, јер вам је у разговору за посао дата само једна шанса да оставите утисак који ће остале кандидате ставити у други план и ви ту шансу не желите да пропустите, јер знате – први утисак је тај који се рачуна. Али, колико је први утисак стварно важан?
Хало ефекат
Истраживања у социјалној психологији показала су да људи врло брзо, без напора, формирају мишљење о другима. Понекад је довољно само неколико секунди да нам се „на први поглед“ неко свиди или не, и да му затим припишемо и друге позитивне или негативне особине које нисмо видели али на основу почетног утиска „верујемо“ да их та особа поседује. Ова особина аутоматског приписивања позитивних или негативних особина на основу првог утиска назива се „хало ефекат“.
„Хало ефекат“ представља грешку у расуђивању и широко је распрострањен. Механизам „хало ефекта“ дешава се подсвесно, интуитивно и утиче на наше расуђивање и како доживљавамо људе и свет око себе. Код формирања мишљења о некоме од пресудне је важности редослед утисака: први утисак је најважнији, и то често у толикој мери да су након оформљеног првог утиска све остале информације готово безначајне. То у пракси значи да ћете, уколико сте оставили лош утисак, морати својски да се потрудите да га промените, јер сваки ваш следећи позитиван корак окружење ће дочекати са сумњом. Са друге стране, ако сте оставили добар утисак, сваки искорак из њега окружење ће протумачити добронамерно, случајношћу или стицајем несрећних околности.
Како оставити добар утисак
Многе елементе који чине први утисак комуницирамо несвесно, својим изгледом, изразом лица или понашањем. Начин на који ове невербалне поруке могу бити протумачене условљен је различитим специфичним контекстима, као што су културолошки контекст, пословно или друго окружење или нечија старост. Лепота је у оку посматрача, и јасно је да не можемо свакоме и увек да се свидимо, али познавање контекста и елемената на које треба обратити пажњу може да нам помогне да се лакше припремимо и снађемо у ситуацијама у којима нам је први утисак важан, као што је, нпр, разговор за посао.
Како се ови елементи невербалне комуникације перципирају? Усправан и постојан став указује на особу која је сигурна у себе и своје способности. Ваш ход, када улазите у просторију на састанак или интервју, треба да је опуштен и сталожен. Фацијалне експерсије, као што су мрштење и израз страха, могу да укажу на агресивност и несигурност, што свакако није први утисак који желите да оставите о себи. Зато су срдачан осмех и директан поглед у очи знаци позитивног става и искрености. На стварање првог утиска може да утиче и ваш физички изглед, односно да ли сте прикладно обучени, нашминкани, да ли вам је коса уредно зачешљана, као и колико енергично гестикулирате или разговарате.
У пословном окружењу, да бисте били сигурни да ћете оставити добар утисак, важно је да се унапред добро информишете о пословној култури конкретног места, јер не важе увек иста правила за сва компаније и за све радне позиције. Неадекватан приступ који подразумева искакање из писаних или неписаних правила пословне културе може да укаже на карактерне особине као што су неприлагодљивост, бунтовност, недостатак поштовања. Зато је јако важно да свој наступ ускладите са правилима понашања оног окружења у коме се налазите.
И на крају да закључимо, у вашем је интересу да се увек трудите, било да је у питању разговор за посао, састанак или рад у неком пословном окружењу, да се добро припремите и да дате све од себе да оставите позитиван утисак. Ипак, пазите да у томе не претерате, па да се ваше понашање не протумачи као извештачено, лажно или нарцистичко. Јер једном стечени утисак тешко се да променити.
МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА
Радно место за нормативне и аналитичке послове из области осигурања
МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА
Радно место за аналитичке и нормативне послове из области банкарског с...
МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА
Радно место за нормативне послове из области хартија од вредности и тр...
ГЕНЕРАЛНИ СЕКРЕТАРИЈАТ ВЛАДЕ
Радно место за послове привреде и финансија
Служба за управљање кадровима чува Ваше право на различитост и једнаке могућности запошљавања у органима државне управе.
Служба за управљање кадровима отворила је многе информативне канале за комуникацију са заинтересованом јавношћу.
више од
260000
решених квизова у нашем Кутку знања.
више од
1000
оглашених конкурса у последњих годину дана за потребе државних органа широм земље.
више од
4000
тестираних кандидата у последњих годину дана за потребе конкурса широм земље.