Добро дошли на нашу нову веб-презентацију! Ако тражите претходну верзију сајта, можете јој приступити путем линка.
Водич за кандидате
Сазнајте све о корацима изборног поступка на једноставан и јасан начин. Кликом на сваку фазу добијате детаљне информације и практичне савете који ће вам помоћи да се боље припремите и смањите неизвесност на путу до жељеног посла.
ОРГАНИ ДРЖАВНЕ УПРАВЕ
У конкурсним поступцима органа државне управе, Служба за управљање кадровима учествује као члан конкурсних комисија и спроводи проверу општих функционалних и понашајних компетенција. Органи државне управе су министарства и органи у њиховом саставу, посебне организације, службе Владе и управни окрузи.
У Пореској управи и Управи царина, Служба није активни члан конкурсних комисија, али учествује у провери компетенција за потребе њихових конкурса. Такође, Служба на захтев других државних органа као што су Агенцији за спречавање корупције, Фискалном савету, судовима и тужилаштвима, пружа стручну подршку у процени компетенција.
Управни округ се образује ради вршења послова државне управе изван седишта органа државне управе.
Управни округ јесте подручни центар државне управе који обухвата окружне подручне јединице свих органа државне управе које су образоване за његово подручје. У управном округу органи државне управе могу, по сопственој одлуци, да врше један или више послова државне управе. Немају надлежности локалне самоуправе.
ОГЛАС КОНКУРСА
Како пратити конкурсе?
Конкурси се различито оглашавају у зависности од тога да ли је у питању интерни или јавни конкурс, и који државни орган их оглашава.
Сви конкурси за радна места у органима државне управе (министарства, органи управе у саставу министарстава, посебне организације, службе Владе и управни окрузи), било да су интерни или јавни, обавезно се оглашавају:
Јавни конкурси се оглашавају сваке среде, интерни конкурси континуирано на недељном нивоу. Редовним праћењем наведених извора можете се благовремено информисати у вези са попуњавањем радних места у органима државне управе.
Додатно, јавне конкурсе можете пратити на интернет презентацији и периодичном издању огласа Националне службе за запошљавање , а неки се оглашавају и у дневним новинама, на порталима за запошљавање и у другим медијима.
Конкурси за радна места у осталим државним органима (правосудним као и независним државним органима, органима аутономне покрајине или локалне самоуправе) се обавезно објављују на интернет презентацији и периодичном издању огласа Националне службе за запошљавање. Поред тога, они се могу објавити и на сајту Службе за управљање кадровима на захтев органа, а о њима се још можете информисати и редовним праћењем сајтова и/или огласних табли конкретних органа за које сте заинтересовани.
На шта је посебно важно да обратите пажњу у тексту конкурса?
Садржај огласа о интерном и јавном конкурсу дефинисан је Уредбом о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним органима и представља типски документ.
Најчешће грешке кандидата
Необраћање пажње на:
ОБРАЗАЦ ПРИЈАВЕ НА КОНКУРС
Пријава на конкурс врши се на Обрасцу пријаве који је доступан на:
За свако оглашено радно место постоји посебан образац пријаве и не може се користити образац за неко друго оглашено радно место. Због тога проверите, посебно уколико конкуришете на више различитих радних места истовремено, да сте преузели и да попуњавате прави образац. То ћете видети на самом почетку обрасца (узглавље и прва табела) јер се ту налазе већ унети подаци о државном органу и радном месту за које се кандидат пријављује.
Кључно је да правилно попуните дати образац јер је он први корак у селекцији кандидата.
На провере ће бити позвани само кандидати чије су пријаве:
Због тога ћемо детаљно објаснити како правилно попунити образац пријаве на конкурс јер на основу њега конкурсна комисија одлучује да ли особа може ући у изборни поступак, или ће пријава бити одбачена. Образац можете одштампати или преузети папирну форму коју ћете попуњавати ручно, а можете га прво попунити електронски па одшампати и након тога потписати својеручно.
Такође, имајте у виду да је пријавни образац Ваша прва прилика да се представите послодавцу, зато је искористите да на јасан, концизан начин пренесете важне информације о себи.
Обратите пажњу који од њих су обавезни (обележени звездицом) јер их не смете пропустити. Проверите да ли сте навели тачан број телефона и проверавајте редовно е-маил уколико сте се определили за овај начин обавештавања.
Обавезно је и да назначите да ли сте до сада учествовали на конкурсу (конкурсима) за посао у државним органима, јер неке од провера које се спроводе током изборног поступка нећете морати или моћи да понављате. Уколико сте у последње две године учествовали у конкурсу/има и испунили сте мерила за проверу општих функционалних компетенција, Ваш је избор да ли ћете или не понављати ову врсту провере (више о томе прочитајте у одељку који се односи на фазу „Опште функционалне компетенције“).
Подаци у вези са Вашим образовањем спадају у обавезна поља у пријави – јасно и прецизно их наведите.
Уколико услови радног места за које конкуришете подразумевају стручни или неки други испит, он ће бити наведен у обрасцу и Ви сте у обавези да попуните и овај сегмент пријавног обрасца. Подсећамо Вас да је за државни стручни испит, као и за неке друге испите предвиђен временски оквир у коме га можете и морате накнадно положити, али да за само конкурисање то није услов. С обзиром да је кандидат са правосудним испитом ослобођен полагања државног испита, можете навести у овој табели да имате положен правосудни испит. Ако стручни и други испити нису тражени конкурсом, у овој табели неће бити наведен ниједан испит, те наравно нећете ни попуњавати овај део.
Следећа табела је такође обавезан сегмент пријавног обрасца. Дигитална писменост (знања и вештине коришћења основних рачунарских програма) је једна од општих функционалних компетенција које се прве проверавају у изборном поступку. У табели наводите да ли поседујете сертификат који јасно сведочи да се успешно прошли неки вид обуке који обухвата сва три наведена програма (Wорд, Excel, Интернет), и наводите податке о датом сертификату.
Уколико је текстом конкурса дефинисано да ће се током изборног поступка проверавати посебна функционална компетенција – страни језик, у овој табели ће бити наведено који је језик у питању и тада сте у обавези да попуните читко и овај сегмент пријавног обрасца.
Ако страни језик није тражен конкурсом, не морате да попуњавате овај део пријавног обрасца.
Уколико сте похађали додатне едукације које су од значаја за обављање послова радног места на које конкуришете укратко их наведите у наредној табели.
Следећи сегмент пријавног обрасца је изузетно важан и обавезан. На основу података које унесете у овом делу обрасца конкурсна комисија прелиминарно закључује да ли испуњавате или не тражени услов у вези са бројем година радног искуства у струци, тј. да ли ће прихватити или одбацити Вашу пријаву везано за тај услов.
Под радним искуством у струци подразумева се радно искуство на пословима у оквиру захтеване врсте и степена стручне спреме, односно образовања које се захтева за оглашено радно место. Уважава се свака форма радног искуства – од волонтирања до рада на неодређено време, уколико је недвосмислено било у склопу тражене струке и имате валидан писани доказ да сте обављали послове са траженом врстом и степеном стручне спреме (што, понављамо, достављате касније, у фази „предаја докумената“).
Држава као послодавац руководи се политиком једнаких могућности при запошљавању, те су свима, под једнаким условима, доступна сва радна места. С тим у вези су и наредна два питања у обрасцу.
Ако постоји потреба за запослењем припадника националне мањине која је недовољно заступљена међу запосленима, у огласу се посебно наводи да припадници те националне мањине имају предност на листи кандидата у односу на друге кандидате који су остварили исти резултат у конкурсном поступку.
Наредна тражена информација је део пријавног обрасца због праћења и развијања стратегија регрутације, те извештавања надлежних институција.
Изјаве на крају пријавног обрасца су такође његов обавезни део. Оне се односе како на услове запошљавања за све државне службенике Републике Србије (без обзира на радно место за које конкуришете), тако и на Ваша права и обавезе током изборног поступка. Због тога је нужно да одговорите на сваку од наведених изјава давањем тачних и потпуних података.
Посебно скрећемо пажњу на шесту изјаву, где се изјашњавате о начину на који желите да се прибављају неки од Ваших података из службених евиденција (а који се подносе и проверавају у фази изборног поступка „предаја докумената“ - уверење о држављанству, извод из матичне књиге рођених, уверење о положеном државном стручном испиту за рад у државним органима / уверење о положеном правосудном испиту). Шта год обележили, неће утицати на Вашу конкурентност током изборног поступка.
На крају је потребно да попуните завршни део обрасца, а који сегмент попуњавате зависи од начина на који подносите пријаву. Пријаве на конкурс се могу поднети на начин који одреди конкурсна комисија, електронским путем, поштом или непосредно на адресу наведену у тексту огласа.
Најчешће грешке кандидата
Опис дела изборног поступка
Једна од већих новина у изборном поступку базираном на компетенција је увођење шифре. Како би повећали објективност и непристрасност у процени кандидата, уведена је шифра као својеврсна заштита идентитета кандидата.
Када конкуришете у органу државне управе, приликом предаје пријаве на конкурс Ваша пријава добија шифру под којом учествујете у даљем изборном поступку. Можда на први поглед шифра изгледа збуњујуће и нејасно, али сваки део шифре је унапред дефинисан и има одређено значење. Обично се састоји од низа слова и бројева, о чему ћете даље у тексту имати детаљније објашњење.
У року од три дана од пријема пријаве, запослени у кадровској јединици органа Вас обавештавају о додељеној шифри достављањем наведеног податка најчешће на имејл.
Ако сте у неком изборном поступку конкурисали на више радних места добићете онолико шифри колико сте пријава послали.
Свака пријава, без обзира да ли је исправна или не, добија шифру, и Ви као кандидат бићете обавештени о њој.
Потребно је да чувате шифру и исту носите са собом на тестирање. У изборном поступку довољно је да се идентификујете са једном шифром до краја поступка. Важно је да знате да се шифре не могу дуплирати или понављати, јер су повезане са Вашим матичним бројем, те се не може десити да два кандидата имају исту шифру.
Такође, преко шифре можете да пратите ток своје пријаве. Након што прегледају пријаве, чланови конкукрсне комисије сачињавају списак кандидата међу којима се спроводи изборни поступак, а кадровик из кадровске службе органа спаја име и презиме са шифром и тај списак објављује на интернет страници органа. На тај начин можете видете да ли је ваша пријава „прошла“ и да ли сте стекли статус кандидата у изборном поступку.
Пример шифре
1В – ознака органа који попуњава радно место
И – интерни конкурс
151020 – датум оглашавања конкурса (конкурс је оглашен 15. октобра 2020. )
1 – прво радно место у тексту огласа
Р – руководеће радно место
Н – радни однос на неодређено
01 – редослед пристигле пријаве
4А – ознака органа који попуњава радно место
Ј – јавни конкурс
070819 – датум оглашавања конкурса (конкурс је оглашен 07. августа 2019. )
4 – четврто радно место у тексту огласа
И – извршилачко радно место
Н – радни однос на неодређено
03 – редослед пристигле пријаве
Обавештење
Када конкуришете за неко радно место у органу државне управе очекујте да ће неко ступити у контакт са Вама. То ће најчешће бити запослени у кадровској служби органа који попуњава то радно место. Већину обавештења добијаћете путем имејла те обавезно проверавајте редовно пошту, јер се често дешава да одређени имејлови заврше у одељку „нежељена пошта“; будите приправни, не дозволите да Вас позив „изненади“. Такође, ради бољег разумевања и успостављања несметане комуникације, од Вас се очекује и да потврдите пријем имејла. Може се десити да Вас, поред обавештења послатог путем имејла, кадровик из органа позове и телефоном.
Основне информације
Опште функционалне компетенције представљају скуп знања и вештина које сваки државни службеник треба да поседује. Самим тим, поступак одабира кадрова увек почиње провером ових компетенција и ова фаза је прва и универзална за све кандидате без обзира на то за коју се позицију пријавиљују. Провера општих функционалних компетенција (даље ОФК) се по правилу спроводи у просторијама Службе за управљање кадровима.
Постоје три опште функционалне компетенције које се испитују, то су:
Свака од ове три компетенције вреднује се бодовима 1-3, где је 3 максималан број поена који се може остварити за појединачну компетенцију, а оцена 1 значи да особа не задовољава критеријуме за дату компетенцију. Уколико кандидат добије оцену 1 на било којој од три наведене компетенције, искључује се из изборног поступка. Све три оцене остварене у овој фази сабирају се и тако чине укупно постигнуће остварено у овој фази (7 је најмања пролазна оцена, а 9 највећа).
Бодови којe кандидат оствари у овој фази имају важност две године за све наредне конкурсе за рад у органима државне управе, али кандидат може захтевати поновно полагање у наредном конкурсу уколико није задовољан резултатом. Уколико сте незадовољни оствареним резултатом потребно је да на пријавном обрасцу напишете да желите да вам се понови провера (види одељак ,,Образац пријаве''). Резултат који последњи остварите је важећи.
Провера компетенције „Организација и рад државних органа Републике Србије”
Ова компетенција подразумева поседовање знања из следећих области: историјски, правни, политички, културни и економски контекст у Републици Србији; послови и организација државне управе; начела рада државне управе; права и дужности државних службеника; прописи у области борбе против корупције; односи органа државне управе са Владом, Народном скупштином, председником Републике, другим државним органима и имаоцима јавних овлашћења.
Облик испитивања ове компетенције је тест са питањима затвореног типа, а питања су насумично извучена са листе од 404 питања, коју можете преузети на следећем линку.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
Провера компетенције „Дигитална писменост”
Ова компетенција подразумева основно познавање рада на рачунару, односно познавање рада у програмима Word и Excel, коришћење интернета и електронске поште.
Провера подразумева решавање задатака практичним радом на рачунару, а задаци могу захтевати од кандидата различите операције у наведеним програмима као што су: форматирања текста, табеле и слике (Word), формирање базе/табеле и вршење рачунских операција (Excel).
Вредновање ове компетенције врши се на следећи начин:
Кандидати имају могућност да приложе одговарајући сертификат, потврду или други писани доказ о поседовању ове компетенције заједно са обрасцем пријаве (приликом конкурисања на радно место) и у том случају се не не врши провера ове компетенције, а кандидат ће добити 3 бода (максималан број). Конкурсна комисија утврђује да ли ће приложени доказ бити уважен, односно који кандидати се ослобађају провере ове компетенције, а који не.
Провера компетенције „Пословна комуникација”
Компетенција „Пословна комуникација” проверава се тестирањем и подразумева поседовање знања и вештина неопходних за ефикасну усмену и писану пословну комуникацију, под чиме се подразумева: вербална и невербална комуникација; правопис и граматика српског језика; писана и усмена пословна комуникација; телефонска и електронска комуникација.
Задаци који се користе у провери подразумевају задатке из граматике и правописа, симулације пословне комуникације и сл.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
Најчешће грешке кандидата
Савети и како се припремити
Проверите своја знања из области које се проверавају у овој фази на нашем блогу у одељку ,,Кутак знања'' који се налази на линку.
Најчешћа питања кандидата
Уобичајено, конкурсна комисија обавештава кандидате који су ослобођени провере компетенције „Дигитална писменост“ имејлом, али и на сам дан провере, самим тиме потребно је за сваки случај вежбати задатке из ове области, без обзира на то да ли сте приложили сертификат или не.
Уобичајено, особа задужена за контактирање кандидата обавестиће кандидате о датуму, месту и времену провере три радна дана пре провере, међутим овај временски оквир може бити и краћи. Стога почните да се припремате за проверу одмах након што сте се пријавили на конкурс (или чак и раније с обзиром да је ова фаза провере универзална за сва радна места у органима држвне управе). Било би пожељно да не заказујете путовања у непосредном периоду након што сте обавештени да Вам је пријава на конкурс уважена, како бисте избегли да се дан провере поклопи са путовањем.
Кандидати имају могућност да учствују у провери Општих функционалних компетенција у наредном изборном поступку уколико нису задовољни претходно оствареним резултатом, али у том случају морају поновити целу фазу провере (односно морају учествовати у провери сваке од три горенаведене фазе).
Основне информације
Посебне функционалне компетенције односе се на општа и методолошка знања и вештине у оквиру одређене области рада које државни службеник треба да примењује у раду да би делотворно обавио посао. То су, дакле, „стручна“ знања и вештине које су потребне државном службенику да обавља специфичне послове које подразумева конкретно радно место. Уколико кандидат успешно заврши проверу ОФК која подразумева проверу општих знања која сваки државни службеник треба да поседује, биће позван на проверу посебних функционалних компетенција (даље ПФК) која се спроводи у просторијама Службе за управљање кадровима.
Комисија утврђује најмање три, а највише шест ПФК које ће се проверавати у изборном поступку. Ове компетенције могу се проверавати усменим или писaним путем, односно усменом симулацијом, писаном симулацијом или есејом. У самом тексту огласа биће назначено која знања, односно вештине ће бити проверавани као и којом методом процене. Такође, једним задатком може бити проверена једна посебна функционална компетенција, али и више њих у зависности од сложености послова радног места. У тексту огласа биће наглашено и где се могу пронаћи материјали за припрему кандидата за ову фазу провере (нпр. закони и подзаконски акти), а у току саме провере дозвољено је користити текстове закона и других прописа (ако је задатак везан за њихову примену) с обзиром да се проверава примена, а не дословно знање ових прописа.
За вредновање једне посебне функционалне компетенције користи се пет мерила.
Постигнуће које је остварено у овој фази процене има важност само у конкретном изборном поступку за који се спроводи и не може се уважити у наредним конкурсима. Уколико је то наглашено у тексту огласа, кандидати могу приложити доказ о поседовању одређене посебне функционалне компетенције (у виду сертификата или другог вида потврде); а уколико комисија уважи дотични доказ, кандидат ће бити ослобођен провере те конкретне компетенције и аутоматски ће остварити максимални број поена (5) за дату компетенцију.
Провера посебних функционалних компетенција не спроводи се код кандидата који се пријављују за приправничку позицију, осим у случају провере енглеског језика када је то изричито написано у тексту конкурса.
Пример задатка
Постоји 15 области рада које су заједничке свим органима државне управе. То су: 1) послови руковођења; 2) инспекцијски послови; 3) нормативни послови; 4) управно-правни послови; 5) студијско-аналитички послови; 6) стручно-оперативни послови; 7) послови управљања фондовима ЕУ и међународном развојном помоћи; 8) послови међународне сарадње и европских интеграција; 9) финансијско-материјални послови; 10) послови интерне ревизије; 11) информатички послови; 12) послови управљања људским ресурсима; 13) послови јавних набавки; 14) послови односа с јавношћу; 15) административно-технички послови.
У оквиру сваке од наведених области рада Уредбом о одређивању компетенција назначено је више области знања и вештина које су одређене за посебну фунцкионалну компетенцију за дату област рада. На пример, у случају посебне фунцкионалне компетенције за област рада финансијско-материјалних послова може се испитати познавање 1) буџетског система Републике Србије; 2) међународних рачуноводствених стандарда у јавном сектору; 3) метода и поступака финансијског планирања, анализе и извештавања; 4) терминологије, стандарда, метода и процедура из области буџетског рачуноводства и извештавања; 5) планирања буџета и извештавање; 6) извршења буџета; 7) релевантних софтвера.
Списак потенцијалних области знања које се могу проверавати у оквиру посебних компетенција за области рада можете пронаћи у Уредби о одређивању компетенција за рад државних службеника.
Подсећамо, у самом тексту огласа биће назначено која посебна компетенција за област рада се проверава за конкретно радно место, односно која знања и вештине ће се испитивати, као и којом методом.
ПФК могу се проверити усменим (усмена симулација) и писаним путем (есеј и писана симулација).
Знање страног језика може се проверавати писмено (путем теста) или усмено (путем разговора).
Вредновање ове компетенције исказује се на бодовној скали и то уколико је провера била путем теста:
Док уколико је провера вршена усменим путем, компетенција се бодује на следећи начин:
Ако се ова компетенције проверава и писмено и усмено, резултат обе провере се узима у обзир и компетенција се вреднује на комбинованој бодовној скали.
Проверите своје знање енглеског језика на нашем блогу у одељку „Кутак знања“ који се налази на линку.
Најчешће грешке кандидата
Савети и како се припремити
Најчешћа питања кандидата
Уобичајено, конкурсна комисија обавештава кандидате који су ослобођени провере компетенције „Дигитална писменост“ мејлом, али и на сам дан провере, самим тиме потребно је за сваки случај вежбати задатке из ове области, без обзира на то да ли сте приложили сертификат или не.
Уобичајено, особа задужена за контактирање кандидата обавестиће кандидате о датуму, месту и времену провере три радна дана пре провере, међутим овај временски оквир може бити и краћи.
Основне информације
Након што сте успешно испунили мерила за проверу посебних функционалних компетенција, од кадровске службе органа који спроводи конкурс добићете позив за проверу понашајних компетенција. Ова фаза се одвија у Служби за управљање кадровима, под стручним вођством психолога. Имајте у виду да је провера понашајних компетенција процес који траје више сати. Понашајне компетенције представљају скуп радних понашања потребних за делотворно обављање свих послова у државном органу. Успех у раду одређен је не само тиме шта радимо, већ и како то радимо.
Уредба о компетенцијама дефинише 5 кључних понашајних компетенција које важе за сва радна места:
За сва руководећа радна места постоји и једна додатна компетенција:
Док се за радна места положаја провера још једна:
Свака од компетенција дефинисана је детаљније помоћу показатеља (индикатора) испољавања дате компетенције, а облици провера понашајних компетенција који се, у складу са Уредбом о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним органима, могу спроводити јесу: психометријски тестови, узорци понашања, интервју базиран на компетенцијама и упитник.
Психометријски тест је стандардизовани инструмент за процену способности и особина личности кандидата које су повезане са компетенцијама потребним за делотворан рад на радном месту.
Провера когнитивних (интелектуалних) способности врши се помоћу задатака којима се проверавају различити аспекти нашег интелектуалног функционисања (нпр. вербалне способности, логичке способности, нумеричке, спацијалне способности/просторно сналажење, опсег радне меморије итд.)
Зашто задајемо различите задатке и проверавамо различите аспекте интелектуалног функционисања? Зар није памет „једна“?
Иако у свакодневном животу људе опажамо као веома паметне, просечно паметне или можда мало спорије, оно на шта често не обраћамо пажњу је да су људи у ствари паметни (и мање паметни) на различите начине. Неко на пример има веома развијену вербалну интелигенцију, има велики фонд речи и веома добро барата њима, неко други може бити мање „јак“ на речима, али зато може имати изузетно добро развијене нумеричке способности, може бити добар у раду са математичким формулама и успешно решавати математичке задатке. Трећа особа може имати осредњи успех у погледу нумеричких способности, али зато са лакоћом може решавати логичке задатке налик онима – настави низ. Четврта особа може веома успешно решавати задатке који захтевају разумевање просторног распореда и оријентације објеката или веома добро и брзо запажати измене детаља на слици, док на тесту вербалних способности не демонстрира нарочито постигнуће.
Дакле, људи могу бити интелигентни на различите начине и ми то проверавамо задајући различите задатке когнитивних способности како бисмо на што бољи начин апроксимирали њихове когнитивне капацитете.
Најбољи начин на који се можете спремити за проверу когнитивних способности је да на тестирање дођете наспавани и одморни, а тестирању приступите на одговорно – опуштен начин. Зашто је важно да дођете одморни? Зато што умор значајно утиче на нашу ефикасност приликом израде теста. Када смо уморни, наша пажња је снижена, степен разумевања садржаја који је пред нама ослабљен, а брзина рада мања. Самим тим, наше постигнуће на тестовима на којима је потребно одговарати што брже и што тачније, биће такође слабије. Да не бисте сами себе саботирали у тренутку када Вам је важно да прикажете најбоље од себе, подржавамо Вас да будете одговорни и обезбедите себи добар одмор и сан у дану који претходи тестирању. Шта то значи да тестирању треба да приступим на одговорно – опуштен начин? Слушајте и пажљиво читајте упутство за израду сваког од задатака. Не почињите са израдом задатка уколико нисте сигурни да сте га у потпуности разумели. Ако је остало још неких нејасноћа – питајте особу која води тестирање. Више пута се догађало да кандидат има веома слабо постигнуће и да се на разговору након тестирања испостави да је започео израду теста, а да је потом схватио да у ствари није разумео упутство. Међутим, једном када сте започели израду теста, не можете се више вратити на упутство. Дакле, пре него што започнете са израдом теста, кључно је да разумете шта се од Вас у датом задатку очекује, јер уколико нисте схватили шта је потребно да радите сасвим је сигурно да ћете на том задатку имати слабо постигнуће. Немојте брзати. Сетите се – рачунају се само тачни одговори и ако брзоплето приступите изради задатака, то може негативно утицати на Ваше постигнуће. Фокусирајте се на задатак, не на време које пролази или размишљање „да ли ћу ја ово моћи добро да урадим“. Исто се односи и на све Ваше друге активности на послу или код куће – док траје тестирање оставите их по страни, мобилни телефон искључите да Вас не би узнемиравао и у потпуности се посветите задацима који су пред Вама. Имамо само једну пажњу и ако је усмеримо на часовник или на неке друге мисли, нећемо бити усмерени на задатак, а то може резултирати слабијим постигнућем. Зато фокусирајте сву пажњу само на задатак и настојте да одговарате што брже, али и што тачније.
Узорак понашања представља поступак током којег се, кроз унапред припремљене групне и/или индивидуалне вежбе, понашање које испољава кандидат посматра и процењује од стране тима обучених процењивача. Приликом овог процеса, обучени процењивачи се руководе низом унапред одређених показатеља понашајних компетенција.
Вежбе које се користе у овом методу процене понашајних компетенција могу имати различите облике: индивидуалне, групне, писане и „играње улога“. Циљ вежби је да подстакну испољавање понашања која су показатељи испитиваних компетенција.
Упитник је још један од метода за процену понашајних компетенција које предвиђа Уредба о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним. Представља инструмент за проверу ставова, вредности, интересовања и особина личности повезаних са компетенцијама. Упитник се може састојати од отворених и затворених питања и скала процене на којима се кандидат изјашњава. Овај метод за испитивање понашајних компетенција могу спроводити искључиво дипломирани психолози.
Током спровођења интервјуа базираног на компетенцијама, психолог кандидату поставља питања која се односе на његово понашање у одређеним околностима. Показатељи испољавања понашајних компетенција представљају примере пожељног радног понашања који указују на присуство дате компетенције.
Да бисмо то илустровали, узећемо за пример компетенцију Изградња и одржавање професионалних односа. Ова компетенција односи се на успешну комуникацију и сарадњу са колегама и заинтересованим странама, а у циљу развоја дугорочних професионалних односа. Оно на основу чега ће интервјуер закључивати да ли, и у којој мери, особа демонстрира поседовање ове компетенције јесу позитивни показатељи испољавања ове компетенције:
Психолог који обавља разговор ће кандидату постављати питања која се тичу кандидатових претходних искустава и ситуација које су се односиле на сарадњу и комуникацију са другима. По овом принципу, током интервјуа, психолог-процењивач ће испитати развијеност и других понашајних компетенција. Предвиђено време трајања интервјуа је између 30 и 60 минута.
Пример
Узмимо, на пример, да је кандидат током разговора приказао себе као ћутљиву особу, давао штуре, недовољно образложене одговоре који указују на то да је у групи повучен, да се не укључује претерано нити иницира узајамну сарадњу, али је у принципу добронамеран, топао, љубазан, стрпљив, поштује саговорника, пажљиво слуша, може да учи из повратне информације и конструктивно приступа решавању проблема.
Ако прођемо редом кроз показатеље (индикаторе) увидећемо да особа овог профила демонстрира поседовање компетенције Изградња и одржавање професионалних односа за око половину индикатора, што би одговарало просечном постигнућу кандидата.
Процена заступљености показатеља компетенције Изградња и одржавање професионалних односа |
(5) укључује друге у дискусију, прихвата и надограђује идеје других, | - НЕ пружа довољно доказа |
|
(1) oтворен је, љубазан и стрпљив према другима | + својим одговорима пружа довољно доказа |
(6) ефикасно ради у тиму и сарађује са другима, | - НЕ пружа довољно доказа |
(2) добар је слушалац, обраћа пажњу, разуме и учи из оног што други говоре, | + својим одговорима пружа довољно доказа |
(7) гради квалитетне односе и подстиче сарадњу у тиму, | + / - својим одговорима делимично потврђује |
(3) јасан је, елоквентан и прецизан у саопштавању информација, | - НЕ пружа довољно доказа |
(8) доприноси групним процесима, предлаже другачији приступ ако нешто не иде добро, | - НЕ пружа довољно доказа |
(4) поштује и уважава друге, | + својим одговорима пружа довољно доказа |
(9) комуницира на јасан и конструктиван начин и усмерен је ка решењу; | својим одговорима пружа довољно доказа |
Питања на интервјуу везана за ваше врлине и мане
Вредновање понашајних компетенција
На основу кандидатовог постигнућа приликом спровођења провера понашајних компетенција, тј. на основу његових одговора, демонстрираног понашања и резултата добијених на основу психометријске процене, психолог-процењивач ће закључивати о степену заступљености сваког појединачног показатеља дате компетенције.
Одређивање коначне процене о томе у којој је мери кандидат демонстрирао присуство одређене компетенције дефинисано је Уредбом о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним органима.
Коначна процена о томе у којој је мери кандидат демонстрирао присуство одређене компетенције изражава се на петостепеној скали у зависности од доказа које је кандидат пружио током провере и то:
Овде нам је важно да напоменемо да су критеријуми процене дефинисани на тај начин да оцена 3 одговара просечном постигнућу кандидата, оцена 4 изнадпросечном, док оцена 5 високо изнадпросечном постигнућу. Слично томе, оцена 2 одговара исподпросечном постигнућу, док оцена 1 значи да кандидат није пружио довољно доказа о поседовању компетенције који би били у складу са критеријумима дефинисаним за рад у државној управи.
Извештај о резултатима провере понашајних компетенција сачињава надлежни психолог из Службе за управљање кадровима под шифром пријаве кандидата и доставља га комисији. Извештај садржи број постигнутих бодова кандидата на свакој од компетенција, као и квалитативни опис сваке од проверених компетенција кандидата. Психолог, представник Службе може на захтев комисије да комисији представи резултате провере понашајних компетенција из сачињеног извештаја. Имајући у виду осетљивост података ове врсте, психолози из Службе за управљање кадровима воде рачуна о њиховој заштити.
Представник кадровске јединице органа у ком је кандидат конкурисао обавештава кандидата о исходу процене понашајних компетенција. Уколико оствари 1 бод на једној или више понашајних компетенција кандидат ће бити обавештен да се, у складу са Уредбом о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним органима, искључује из даљег поступка.
БРОЈ БОДОВА кандидата који су испунили услов за даље учешће у изборном поступку |
|||
---|---|---|---|
минимум | максимум | ||
Извршилачка радна места | 10 | 25 | |
Руководећа радна места | 12 | 30 | |
Положаји | 14 | 35 |
Резултати провере понашајних компетенција кандидата који је испунио мерила у једном конкурсном поступку важе 2 године од дана спровођења провере и аутоматски се преузимају за сваки конкурс у оквиру државне управе на који особа конкурише током те 2 године. Резултати провере понашајних компетенција кандидата који није испунио мерила у једном конкурсном поступку имају важност трајања од једне године од дана спроведене провере, у свим конкурсним поступцима у органима државне управе, односно у државном органу.
Кандидати имају могућност да затраже детаљнију повратну информацију у вези са сопственим постигнућем на методима који су се користили за проверу понашајних компетенција. Психолог ће им ове описне информације, али не и саме оцене, саопштити усмено и лично у заказаном термину.
Основне информације
У изборном поступку заснованом на компетенцијама, кандидат конкурише путем пријавног обрасца, а документацију доставља пре завршног интервјуа. Дакле, изборни поступак је промењен и у делу када се доставља документација.
Ако сте успешно прошли прве три фазе, одосно испунили сте мерила за проверу општих, посебних и понашајних компетенција Вама следи достава документације. Ово није фаза изборног поступка, али је свакако врло важан корак. Уколико не доставите документацију у року или доставите документацију која није формално исправна, искључујете се из даљег изборног поступка. Конкурсна комисија прегледа приспелу документацију и одлучује о исправности истих.
Када успешно завршите и трећу фазу изборног поступка од кадровске службе органа добићете мејл у коме се обавештавате да је неопходно да доставите документацију и за то, у складу са Уредбом, имате рок од 5 радних дана.
Како знате шта треба да доставите од докумената? Како да знате да ли Вам је документација формално правно исправна? Оваква и слична питања су логична и разумна, а одговор потражите у тексту огласа (види одељак ,,Оглас конкурса'').
Примери
IX Докази које прилажу кандидати који су успешно прошли фазе изборног поступка пре интервјуа са конкурсном комисијом:
оригинал или оверена фотокопија доказа о радном искуству у струци ( потврда, решење и други акти из којих се види на којим пословима, у ком периоду и са којом стручном спремом је стечено радно искуство).
Ако нисте сигурни или имате неке недоумице или нејасноће обратите се Лицу које је овлашћено за давање информација о конкурсу. У тексту огласа наведено је име и презиме лица, број телефона, као и временски период када можете звати.
Уколико вам документација није потпуна, исправна и благовремена ваша пријава се одбацује и искључујете се из даљег изборног поступка, без обзира какве сте резултате остварили током изборног поступка. Ваши резултати остају валидни у бази Службе за управљање кадровима наредних две године (оцене са провере општих и понашајних компетенција).
Основне информације
Интервју са комисијом је четврта и завршна фаза изборног поступка. Оквир компетенција, поред општих, посебних функционалних и понашајних компетенција одређује и кључне вредности, односно усклађеност између особе, с једне стране и радног места и организације, односно државне управе, са друге стране.
Завршни разговор са комисијом усмерен је на процену Ваше адекватности у погледу мотивације за обављање одређеног посла у државној управи и поседовање кључних вредности који одликују и обликују рад у државној управи, односно Ваше уклапање у сам систем државне администрације.
У завршној фази, орган који спроводи конкурс Вам шаље позив путем мејла или телефона о тачном датуму, времену и месту одржавања завршног интервјуа. Интервју се одржава у просторијама тог органа или у просторијама Службе за управљање кадровима и може трајати до 20 минута.
Интервју се спроводи путем структурираних питања, отвореног типа, тако да имате простора да кажете све о себи на постављена питања. Питања могу бити различитог садржаја. Питања могу постављати сви чланови конкурсне комисије.
За област мотивације, пример питања:
За област организационих вредности, пример питања:
У току разговора конкурсна комисија процењује колики је ниво ваше мотивације и степен заинтересованости за рад у државним органима као и степен прихватања вредности државних органа и то на тростепеној скали:
У завршном интервју кандидат се представља под шифром, именом и презименом.
Сваки члан комисије Вас самостално бодује. Затим, сви чланови комисије консезусом долазе до коначне оцене, односно јединственог броја бодова ( 6, 4 или 2).
На крају, комисија сачињава ранг листу кандидата на основу укупног постигнућа и обавештава Вас путем решења о изабраном кандидату у изборном поступку, у писаној форми. Јасније објашњење ћете наћи у чланку „ Листа кандидата“. Зато проверавајте пошту и будите приправни како би на време добили обавештење.
Савети и како се припремити
Најчешће грешке кандидата
Грешке које се најчешће праве када је интервју у питању су: кашњење, неуредан спољашњи изглед, незаинтересованост, неприпремљеност, негативни коментари о претходном послодавцу и колегама, истицање сопствених заслуга, негативан став према одређеним темама (неповерење у процес селекције, политички коментари, сарказам), недоследност, покушаји шармирања чланова комисије, неразговетан говор, прављење дигресија, нејасно изражавање, неприкладан речник, неформална комуникација, штури или преопширни одговори, драмске паузе и сл.
Позитивну трему ставите под мишку, а негативну оставите код куће!
Пуно успеха вам желимо у добијању жељеног посла.
Основне информације
Формирање коначне ранг листе кандидата „означава“ крај изборног поступка. Након што сте као кандидат успешно прошли све фазе изборног поступка остаје Вам да чекате доношење решења о избраном кандидату. Радња која претходи доношењу решења јесте формирање коначне ранг листе кандидата.
Комисија на основу постигнутих резултата кандидата у свим фазама изборног поступка, сачињава листу свих кандидата који су испунили мерила прописана за избор за извршилачка радна места и радна места за пријем приправника, рангирањем према резултатима кандидата од највећег ка најмањем. Ако по основу постигнутих резултата два или више кандидата имају исти број бодова рангирање се обавља према додатним критеријумима.
Листа кандидата који су испунили мерила за избор доставља се руководиоцу органа, а уз листу кандидата комисија доставља и записник о свом раду. Записнике потписују чланови конкурсних комисија.
Листа кандидата која су испунили мерила садржи списак кандидата под шифрама пријаве и оствареним бројем бодова у изборном поступку. Име и презиме се открива само за изабраног кандидата као и број бодова који је постигнут у изборном поступку. Листа кандидата објављује је се на сајту органа који је расписао конкурс као и на интернет страници Службе за управљање кадровима на којој можете приступити на овом линку.
Будите ажурни, пратите сајт органа у којем сте конкурисали као и сајт Сук-а како би сте били информисани и сазнали какав је исход конкурса где сте аплицирали.
Пример
Пред Вама се налази пример једне листе кандидата који су испунили мерила за избор за попуњавање извршилачких радних места у Министарству привреде
ЛИСТА КАНДИДАТА КОЈИ СУ ИСПУНИЛИ МЕРИЛА ЗА ИЗБОР на радно место за праћење међународне сарадње, звање саветник, Група за међународну сарадњу, Одељење за међународну сарадњу и европске интеграције
Редни број | Шифра кандидата | Укупан број бодова |
---|---|---|
1. | 2Ј0409192И40 | 47 |
2. | 2Ј0409192И47 | 45 |
Кандидат који је изабран у изборном поступку:
Име и презиме | Шифра кандидата |
---|---|
Мирела Лончар | 2Ј0409192И40 |
ЛИСТА КАНДИДАТА КОЈИ СУ ИСПУНИЛИ МЕРИЛА ЗА ИЗБОР на радно место за унапређење пословног окружења у привреди, звање саветник, Одељење за индустријски развој, Сектор за приватизацију, стечај и индустријски развој
Редни број | Шифра кандидата | Укупан број бодова |
---|---|---|
1. | 2Ј0409191И41 | 50 |
2. | 2Ј0409191И49 | 47 |
3. | 2Ј2407191И48 | 46 |
4. | 2Ј2407191И46 | 43 |
Кандидат који је изабран у изборном поступку:
Име и презиме | Шифра кандидата |
---|---|
Александра Џољић | 2Ј0409191И41 |
Жалбена комисија Владе, као другостепени орган, има законом прописану надлежност, између осталог, да одлучује о жалбама учесника интерног и јавног конкурса на решења којима се одбацују њихове пријаве за конкурс, као и на решења о пријему у радни однос или премештају.
Према томе учесници конкурса могу поднети жалбу ради заштите својих права против две врсте решења донетих у конкурсном поступку: 1) решења о одбачају пријаве и 2) решења пријему у радни однос или премештају.
Пријава је: неблаговремена - када није поднета у року за подношење пријаве који је одређен огласом јавног конкурса, а тај рок не може бити краћи од осам дана; недопуштена - када из података које је кандидат унео у образац пријаве није могуће закључити да је испунио услове тражене јавним конкурсом (нпр. нема потребан број година радног искуства у струци, не поседује одговарајућу стручну спрему, није држављанин Републике Србије итд); непотпуна - када не садржи све податке који се обавезно попуњавају или ако се уз пријаву не доставе захтевани докази и неразумљива - када подаци у пријави нису јасно и прецизно наведени.
Законом прописано да жалба у овом случају не одлаже извршење решења, што значи да конкурсна комисија није у обавези да застане са изборним поступком док се не реши о жалби.
О жалби се одлучује у року од осам (8) дана од дана достављања исте са списима предмета од стране првостепеног органа, односно органа који спроводи конкурсни поступак.
На основу разматрања жалбе учесника конкурса и документације која је била предмет првостепеног поступка, другостепени орган може донети једну од следећих одлука:
1) Потврдити првостепено решење - тада се жалба учесника-подносиоца жалбе одбија као неоснована, а он се дефинтивно елеминише из конкурсног поступка;
2) Поништити првостепено решење и вратити предмет на поновни поступак - тада се жалба учесника усваја, а у односу на њега предмет се враћа у фазу прегледа пријаве пред конкурсном комисијом ради утврђивања исправности поднете пријаве;
3) Поништити првостепено решење - тада се жалба учесника усваја и обавезује се првостепени орган да подносиоца жалбе уврсти у изборни поступак, с обзиром на то да је утврђено да је конкурсна комисија неправилно одбацила његову пријаву.
С обзиром на то да се поступак по жалби у овом случају сматра хитним, ради свеобухватног спровођења поступка, препоручљиво је сачекати исход жалбе, па онда наставити са изборним поступком.
Кандидат који је учествовао у изборном поступку у складу са чланом 59. став 4. Закона о државним службеницима, има право да поднесе жалбу на ово решење у року од осам (8) дана од дана достављања решења ако сматра: 1) да изабрани кандидат не испуњава услове за запослење на радном месту, или 2) да су у изборном поступку постојале неправилности које би могле утицати на објективност исхода.
У првом случају, кандидат може да наведе разлоге због којих сматра да изабрани кандидат не испуњава услове за запослење који су прописани конкурсом, те да он није имао право да учествује у изборном поступку.
У другом случају, кандидат може да укаже на чињенице које показују да сви кандидати нису имали једнаке услове приликом спровеђења одређене фазе изборног поступка или да нису били једнако третирани током конкурсне процедуре а што је могло утицати на објективност исхода, односно на постигнуте резултате кандидата и њиховог рангирања на листи кандидата, или да су се десиле неке друге неправилности које су утицале на исход поступка.
Рок за решавање жалбе је најкасније тридесет (30) дана од дана њеног пријема, односно достављања другостепеном органу са списима предмета од стране првостепеног органа.
Другостепени орган по жалби учесника конкурса изјављеној на решење о пријему у радни однос или премештаја након окончаног конкурса може донети следеће одлуке:
1) Потврдити првостепено решење – жалба учесника конкурса одбија се као неоснована, решење се потврђује као правилно и законито и тада оно постаје коначно;
2) Поништити првостепено решење и вратити предмет на поновни поступак – тада се усваја жалба, и, у зависности од налога другостепеног органа, првостепени орган у поновном поступку треба да испита да ли пријемни кандидат испуњава услове конкурса или да ли су у поступку постојале неправилности које би могле утицати на објективност исхода. Првостепени орган је дужан да у року од 30 дана донесе ново и на закону засновано решење. У зависности од исхода поступка зависи и врста новог решења, тако да може донети исто решење, то јест пријем у радни однос истог кандидата, или измењено, то јест пријем у радни однос другог кандидата, или може донети решење да конкурс није успео.
Изабрани кандидат је дужан да ступи на рад у року од осам (8) дана од дана коначности решења о пријему у радни однос односно о премештају, изузев ако му руководилац из оправданих разлога не продужи рок.
Доношењем коначног решења окончан је конкурсни поступак, те кандидат који се жалио има право да против другостепеног решења покрене управни спор пред Управним судом ради оцене његове законитости.
Детаљније информације о жалби, њеним карактеристикама и саветима за сачињавање можете пронаћи на овом линку.
https://kutak.suk.gov.rs/blog/pet-najcescih-zabluda-prilikom-pisanja-zalbe
Јединице локалне самоуправе и органи Аутономне Покрајине Војводине од 1. јануара 2024. године учествују у процесу селекције, са приступом нашем Кутку за кандидате и Водичу. У оквиру Службе могу да провере опште функционалне и понашајне компетенције. Провера посебних функционалних компетенција није обавезна, али Служба пружа стручну подршку како би овај процес сарадње био што ефикаснији
Како пратити конкурсе?
Конкурси се различито оглашавају у зависности од тога да ли је у питању интерни или јавни конкурс, и који орган, служба или организација их оглашава.
Сви конкурси за радна места у аутономним покрајинама и јединицама локалне самоуправе, било да су интерни или јавни, обавезно се оглашавају:
Додатно, јавне конкурсе можете пратити и:
На шта је посебно важно да обратите пажњу у тексту конкурса?
Садржај огласа о интерном и јавном конкурсу дефинисан је Уредбом о спровођењу интерног и јавног конкурса за попуњавање радних места у аутономним покрајинама и јединицама локалне самоуправе и представља типски документ.
Из угла кандидата, посебно је важно да обратите пажњу на следеће елементе:
ВАЖНО: Комисија може да одреди мерила прописана за избор тако што ће да одреди минималан број бодова који кандидат у провери једне или више компетенција искључује из даљег изборног поступка и/или да одреди минималан број бодова које кандидати морају да испуне у једној фази изборног поступка и/или у целом изборном поступку (осим за процену мотивације).
ОБРАЗАЦ ПРИЈАВЕ НА КОНКУРС
Пријава на конкурс врши се на Обрасцу пријаве који је доступан на:
За свако оглашено радно место постоји посебан образац пријаве и не може се користити образац за неко друго оглашено радно место. Због тога проверите, посебно уколико конкуришете на више различитих радних места истовремено, да сте преузели и да попуњавате прави образац. То ћете видети на самом почетку обрасца (узглавље и прва табела) јер се ту налазе већ унети подаци о државном органу и радном месту за које се кандидат пријављује.
Кључно је да правилно попуните дати образац јер је он први корак у селекцији кандидата.
На провере ће бити позвани само кандидати чије су пријаве:
Због тога ћемо детаљно објаснити како правилно попунити образац пријаве на конкурс јер на основу њега конкурсна комисија одлучује да ли особа може ући у изборни поступак, или ће пријава бити одбачена. Образац можете одштампати или преузети папирну форму коју ћете попуњавати ручно, а можете га прво попунити електронски па одшампати и након тога потписати својеручно.
Такође, имајте у виду да је пријавни образац Ваша прва прилика да се представите послодавцу, зато је искористите да на јасан, концизан начин пренесете важне информације о себи.
Лични подаци и адреса
Обратите пажњу који од њих су обавезни (обележени звездицом) јер их не смете пропустити. Проверите да ли сте навели тачан број телефона и е-маил адресу јер ћете путем ових канала бити контактирани поводом свих информација о изборном поступку.
Образовање
Подаци у вези са Вашим образовањем спадају у обавезна поља у пријави – јасно и прецизно их наведите.
Стручни и други испити
Уколико услови радног места за које конкуришете подразумевају стручни или неки други испит, он ће бити наведен у обрасцу и Ви сте у обавези да попуните и овај сегмент пријавног обрасца. Подсећамо Вас да је за државни стручни испит, као и за неке друге испите предвиђен временски оквир у коме га можете и морате накнадно положити, али да за само конкурисање то није услов. С обзиром да је кандидат са правосудним испитом ослобођен полагања државног испита, можете навести у овој табели да имате положен правосудни испит. Aко стручни и други испити нису тражени конкурсом, у овој табели неће бити наведен ниједан испит, те наравно нећете ни попуњавати исти.
Рад на рачунару
Следећа табела је такође обавезан сегмент пријавног обрасца. Дигитална писменост (знања и вештине коришћења основних рачунарских програма) је једна од општих функционалних компетенција које се прве проверавају у изборном поступку. У табели наводите да ли поседујете сертификат који јасно сведочи да сте успешно прошли неки вид обуке који обухвата све три наведене области (Word, Excel, Интернет), и наводите податке о датом сертификату.
Знање језика
Уколико је текстом конкурса дефинисано да су услов за рад на радном месту знање страних језика или језика националних мањина, у овој табели ће бити наведено који је језик у питању и тада сте у обавези да попуните читко и овај сегмент пријавног обрасца.
Ако страни језик или језик националне мањине није тражен конкурсом, не морате да попуњавате овај део пријавног обрасца.
Додатне едукације
Уколико сте похађали додатне едукације које су од значаја за обављање послова радног места на које конкуришете укратко их наведите у наредној табели.
Радно искуство у струци
Следећи сегмент пријавног обрасца је изузетно важан и обавезан. На основу података које унесете у овом делу обрасца конкурсна комисија прелиминарно закључује да ли испуњавате или не тражени услов у вези са бројем година радног искуства у струци, тј. да ли ће прихватити или одбацити Вашу пријаву везано за тај услов.
Под радним искуством у струци подразумева се радно искуство на пословима у оквиру захтеване врсте и степена стручне спреме, односно образовања које се захтева за оглашено радно место. Уважава се свака форма радног искуства – од волонтирања до рада на неодређено време, уколико је недвосмислено било у склопу тражене струке и имате валидан писани доказ да сте обављали послове са траженом врстом и степеном стручне спреме (што, понављамо, достављате касније, у фази „предаја докумената“).
Посебни услови
Држава као послодавац руководи се политиком једнаких могућности при запошљавању, те су свима, под једнаким условима, доступна сва радна места. С тим у вези су и наредна два питања у обрасцу.
Ако постоји потреба за запослењем припадника националне мањине која је недовољно заступљена међу запосленима, у огласу се посебно наводи да припадници те националне мањине имају предност на листи кандидата у односу на друге кандидате који су остварили исти резултат у конкурсном поступку.
Изјаве
Изјаве на крају пријавног обрасца су такође његов обавезни део. Оне се односе како на услове запошљавања за све државне службенике Републике Србије (без обзира на радно место за које конкуришете), тако и на Ваша права и обавезе током изборног поступка. Због тога је нужно да одговорите на сваку од наведених изјава давањем тачних и потпуних података.
Посебно скрећемо пажњу на шесту изјаву, где се изјашњавате о начину на који желите да се прибављају неки од Ваших података из службених евиденција (а који се подносе и проверавају у фази изборног поступка „предаја докумената“ - уверење о држављанству, извод из матичне књиге рођених, уверење о положеном државном стручном испиту за рад у државним органима / уверење о положеном правосудном испиту). Шта год обележили, неће утицати на Вашу конкурентност током изборног поступка.
Додатне изјаве
Обавезно је и да назначите да ли сте до сада учествовали на конкурсу (конкурсима) за посао у АП или ЈЛС (не односи се на конкурсе на републичком нивоу), јер неке од провера које се спроводе током изборног поступка нећете морати или моћи да понављате. Уколико сте у последње две године учествовали у конкурсу/има и испунили сте мерила за проверу општих функционалних компетенција, Ваш је избор да ли ћете или не понављати ову врсту провере (више о томе прочитајте у одељку који се односи на фазу „Опште функционалне компетенције“).
Завршни део обрасца
На крају је потребно да попуните завршни део обрасца, а који сегмент попуњавате зависи од начина на који подносите пријаву. Пријаве на конкурс се могу поднети на начин који одреди конкурсна комисија, електронским путем, поштом или непосредно на адресу наведену у тексту огласа.
ШИФРА КАНДИДАТА
Како би повећали објективност и непристрасност у процени кандидата, уведена је шифра као својеврсна заштита идентитета кандидата.
Када конкуришете за радна места у аутономним покрајинама и јединицама локалне самоуправе, приликом предаје пријаве на конкурс Ваша пријава добија шифру под којом учествујете у даљем изборном поступку. Можда на први поглед шифра изгледа збуњујуће и нејасно, али сваки део шифре је унапред дефинисан и има одређено значење. Обично се састоји од низа слова и бројева, о чему ћете даље у тексту имати детаљније објашњење.
У року од три дана од пријема пријаве, јединица за управљање људским ресурсима Вас обавештава о додељеној шифри достављањем наведеног податка најчешће на имејл. Свака пријава, без обзира да ли је исправна или не, добија шифру, и Ви као кандидат бићете обавештени о њој.
Ако сте у неком изборном поступку конкурисали на више радних места добићете онолико шифри колико сте пријава послали.
Потребно је да чувате шифру и исту носите са собом на тестирање. У изборном поступку довољно је да се идентификујете са једном шифром до краја поступка. Важно је да знате да се шифре не могу дуплирати или понављати, јер су повезане са Вашим матичним бројем, те се не може десити да два кандидата имају исту шифру.
Такође, преко шифре можете да пратите ток своје пријаве. Након што прегледају пријаве, чланови конкукрсне комисије сачињавају списак кандидата међу којима се спроводи изборни поступак, а службеник из јединице за управљање људским ресурсима спаја име и презиме са шифром и тај списак објављује на интернет страници органа. На тај начин можете видете да ли је ваша пријава „прошла“ и да ли сте стекли статус кандидата у изборном поступку.
Шифра садржи: ознаке које се односе на: број органа, службе или организације, начин попуњавања радног места, датум оглашавања конкурса, број радног места у тексту огласа, врсту радног места, врсту радног односа и број пристигле пријаве према наведеном редоследу.
4А Ј 070823 4 И Н 03
Обавештење
Када конкуришете за неко радно место у аутономним покрајинама и јединицама локалне самоуправе очекујте да ће неко ступити у контакт са Вама. То ће најчешће бити запослени у јединици за управљање људским ресурсима органа који попуњава то радно место. Већину обавештења добијаћете путем имејла те обавезно проверавајте редовно пошту, јер се често дешава да одређени имејлови заврше у одељку „нежељена пошта“; будите приправни, не дозволите да Вас позив „изненади“. Такође, ради бољег разумевања и успостављања несметане комуникације, од Вас се очекује и да потврдите пријем имејла. Може се десити да Вас, поред обавештења послатог путем имејла, службеник из органа позове и телефоном.
ПРОВЕРА ОПШТИХ ФУНКЦИОНАЛНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА
Опште функционалне компетенције представљају скуп знања и вештина које сваки државни службеник треба да поседује. Самим тим, поступак одабира кадрова увек почиње провером ових компетенција и ова фаза је прва и универзална за све кандидате без обзира на то за коју се позицију пријављују. Провера општих функционалних компетенција (даље ОФК) се по правилу спроводи у просторијама Службе органа који је расписао конкурс. На интерним конкурсима се не проверавају опште функционалне компетенције.
Постоје три опште функционалне компетенције које се испитују, то су:
Свака од ове три компетенције вреднује се бодовима 1-3, где је 3 максималан број поена који се може остварити за појединачну компетенцију, а оцена 1 значи да особа не задовољава критеријуме за дату компетенцију. Уколико кандидат добије оцену 1 на било којој од три наведене компетенције, искључује се из изборног поступка. Све три оцене остварене у овој фази сабирају се и тако чине укупно постигнуће остварено у овој фази (максимални број бодова је 9).
Бодови којe кандидат оствари у овој фази имају важност две године у свим конкурсним поступцима код истог послодавца, али кандидат може захтевати поновно полагање у наредном конкурсу уколико није задовољан резултатом. Уколико сте незадовољни оствареним резултатом потребно је да на пријавном обрасцу напишете да желите да вам се понови провера (види одељак ,,Образац пријаве''). Резултат који последњи остварите је важећи.
Провера компетенције „Организација и рад органа аутономне покрајине, односно јединице локалне самоуправе”
Ова компетенција се односи на поседовање знања у области рада органа аутономне покрајине, односно јединице локалне самоуправе, разумевање организације, врсте послова и начела рада аутономне покрајине, односно јединице локалне самоуправе, и то: историјски, правни, политички, културни и економски контекст у Републици Србији; послови и организација аутономне покрајине, односно јединице локалне самоуправе; начела рада аутономне покрајине, односно јединице локалне самоуправе; права и обавезе службеника; прописи у области борбе против корупције и унапређења интегритета; однос органа, служби и организација са другим имаоцима јавних овлашћења; електронска управа.
Облик испитивања ове компетенције је тест са најмање 20 питања затвореног типа, а питања су насумично извучена са листе питања коју можете преузети на следећем линку. Тестирање се обавља на рачунару и траје 45 минута.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
Да бисте се на време припремили за проверу ове компетенције научите сва питања из ове области која се налазе у оквиру материјала за припрему или кликом на линк. Поред овога, провежбајте познавање ове компетенције у нашем Кутку знања.
Провера компетенције „Пословна комуникација”
Компетенција „Пословна комуникација” проверава се тестирањем и подразумева поседовање знања и вештина неопходних за ефикасну усмену и писану пословну комуникацију, под чиме се подразумева: вербална и невербална комуникација; правопис и граматика српског језика; писана и усмена пословна комуникација; телефонска и електронска комуникација.
Задаци који се користе у провери подразумевају задатке из граматике и правописа, симулације пословне комуникације и сл. Облик испитивања ове компетенције је тест са најмање 20 питања затвореног типа. Тестирање се обавља на рачунару и траје 45 минута.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
Да бисте се на време припремили за проверу ове компетенције погледајте видео туторијале на нашем јутјуб каналу у оквиру плејлисте ,,Пословна комуникација'' или кликом на линк.
Провера компетенције „Дигитална писменост”
Ова компетенција односи се на поседовање знања и вештина за квалитетно и поуздано коришћење информационих технологија у раду и основних програмских апликација, и то: основе коришћења рачунара - коришћење уређаја, креирање и управљање фајловима, мреже и сигурносни аспекти; основе коришћења интернета - веб претраживање, ефикасно проналажење информација, онлајн комуникација и емаил поруке; обрада текста - креирање, форматирање и завршна обрада текстуалних докумената; табеларне калкулације - креирање, форматирање, измене и коришћење радних листова, стандардних формула, функција и креирање графикона.
Провера подразумева решавање задатака практичним радом на рачунару, а задаци могу захтевати од кандидата различите операције у наведеним програмима као што су: форматирања текста, табеле и слике (Word), формирање табеле и вршење рачунских операција (Excel). Тестирање се обавља на рачунару и траје 45 минута.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
Кандидати имају могућност да приложе одговарајући сертификат, потврду или други писани доказ о поседовању ове компетенције заједно са обрасцем пријаве (приликом конкурисања на радно место) и у том случају се не не врши провера ове компетенције, а кандидат ће добити 3 бода (максималан број). Конкурсна комисија утврђује да ли ће приложени доказ бити уважен, односно који кандидати се ослобађају провере ове компетенције, а који не.
Да бисте се на време припремили за проверу ове компетенције погледајте видео туторијале на нашем јутјуб каналу, као и све материјале за припрему који се налазе у оквиру Кутка знања. Поред овога, провежбајте познавање рада у програмима Word и Excel кликом на линк.
ПРОВЕРА ПОСЕБНИХ ФУНКЦИОНАЛНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА
Основне информације
Посебне функционалне компетенције односе се на општа и методолошка знања и вештине у оквиру одређене области рада које државни службеник треба да примењује у раду да би делотворно обавио посао. То су, дакле, „стручна“ знања и вештине које су потребне државном службенику да обавља специфичне послове које подразумева конкретно радно место. Уколико кандидат успешно заврши проверу ОФК која подразумева проверу општих знања која сваки државни службеник треба да поседује, биће позван на проверу посебних функционалних компетенција (даље ПФК) која се спроводи у просторијама Службе.
Комисија утврђује најмање две, а највише пет ПФК које ће се проверавати у изборном поступку. Ове компетенције могу се проверавати усменим или писaним путем, односно усменом симулацијом, писаном симулацијом или есејом. У самом тексту огласа биће назначено која знања, односно вештине ће бити проверавани као и којом методом процене. Такође, једним задатком може бити проверена једна посебна функционална компетенција, али и више њих у зависности од сложености послова радног места. У тексту огласа биће наглашено и где се могу пронаћи материјали за припрему кандидата за ову фазу провере (нпр. закони и подзаконски акти), а у току саме провере дозвољено је користити текстове закона и других прописа (ако је задатак везан за њихову примену) с обзиром да се проверава примена, а не дословно знање ових прописа.
За вредновање једне посебне функционалне компетенције користи се пет мерила.
Постигнуће које је остварено у овој фази процене има важност само у конкретном изборном поступку за који се спроводи и не може се уважити у наредним конкурсима. Уколико је то наглашено у тексту огласа, кандидати могу приложити доказ о поседовању одређене посебне функционалне компетенције (у виду сертификата или другог вида потврде); а уколико комисија уважи дати доказ, кандидат ће бити ослобођен провере те конкретне компетенције и аутоматски ће остварити максимални број поена за дату компетенцију.
Провера посебних функционалних компетенција не спроводи се код кандидата који се пријављују за приправничку позицију, осим у случају провере знања језика када је то изричито написано у тексту конкурса.
Које компетенције могу да се проверавају?
Постоји 15 области рада које су заједничке свим органима. То су: 1) послови руковођења; 2) инспекцијски послови; 3) нормативни послови; 4) студијско-аналитички послови; 5) стручно-оперативни послови; 6) управно-правни послови; 7) финансијско-материјални послови; 8) послови ревизије; 9) информатички послови; 10) послови управљања људским ресурсима; 11) послови јавних набавки; 12) послови односа с јавношћу; 13) административно-технички послови; 14) послови управљања програмима и пројектима; 15) послови комуналне милиције; 16) послови правне помоћи грађанима.
У оквиру сваке од наведених области рада Уредбом о одређивању компетенција назначено је више области знања и вештина које су одређене за посебну фунцкионалну компетенцију за дату област рада. На пример, у случају посебне фунцкионалне компетенције за област рада финансијско-материјалних послова може се испитати познавање 1) буџетски систем Републике Србије; 2) међународне рачуноводствене стандарде у јавном сектору; 3) методе и поступке финансијског планирања, анализе и извештавања; 4) терминологију, стандарде, методе и процедуре из области буџетског рачуноводства и извештавања; 5) поступак планирања буџета и извештавање; 6) поступак извршења буџета; 7) релевантне софтвере; 8) финансијско управљање и контролу.
Списак потенцијалних области знања које се могу проверавати у оквиру посебних компетенција за области рада можете пронаћи у Уредбом о одређивању компетенција за рад службеника у органима аутономних покрајина и јединицама локалне самоуправе.
Подсећамо, у самом тексту огласа биће назначено која посебна компетенција за област рада се проверава за конкретно радно место, односно која знања и вештине ће се испитивати, као и којом методом.
Како се испитује?
ПФК могу се проверити усменим (усмена симулација) и писаним путем (есеј и писана симулација).
Посебан вид провере посебне функционалне компетенције - страни језик и језик и писмо националне мањине
Знање страног језика и језика и писма националне мањине може се проверавати писмено (путем теста) или усмено (путем разговора).
Вредновање ове компетенције исказује се на бодовној скали и то уколико је провера била путем теста:
Док уколико је провера вршена усменим путем, компетенција се бодује на следећи начин:
Ако се ова компетенције проверава и писмено и усмено, резултат обе провере се узима у обзир и компетенција се вреднује на комбинованој бодовној скали:
Да бисте се на време припремили за проверу ове компетенције погледајте приручник из енглеског језика кликом на линк. Проверите своје знање енглеског језика на нашем блогу у одељку „Кутак знања“ који се налази на линку.
ДОСТАВА ДОКУМЕНТАЦИЈЕ
Основне информације
У изборном поступку заснованом на компетенцијама, кандидат конкурише путем пријавног обрасца, а документацију доставља пре завршног разговора са комисијом.
Уколико сте успешно прошли претходне две фазе, односно испунили сте мерила на провери општих и посебних компетенција Вама следи достава документације. Од службеника из органа у ком сте конкурисали добићете мејл у коме се обавештавате да је неопходно да доставите документацију и за то, у складу са Уредбом, имате рок од 5 радних дана. Ово није фаза изборног поступка, али је свакако врло важан корак. Уколико не доставите документацију у року или доставите документацију која није формално исправна, искључујете се из даљег изборног поступка. Конкурсна комисија прегледа приспелу документацију и одлучује о исправности истих.
Како знате шта треба да доставите од докумената? Како да знате да ли Вам је документација формално правно исправна? Одговоре потражите у тексту огласа (види одељак ,,Оглас конкурса'').
Примери
Сви докази се прилажу у оригиналу или у фотокопији која је оверена код јавног бележника (изузетно у градовима и општинама у којима нису именовани јавни бележници, приложени докази могу бити оверени у основним судовима, судским јединицама, пријемним канцеларијама основних судова, односно општинским управама као поверени посао). Као доказ се могу приложити и фотокопије докумената које су оверене пре 1. марта 2017. године у основним судовима, односно општинским управама. Ако имате документе које су оверене пре 01.03.2017 године у општини валидни су и можете их поднети, за сва остала документа након овог датума за оверу надлежан је јавни бележник
Документа о чињеницама о којима се води службена евиденција су: уверење о држављанству, извод из матичне књиге рођених, уверење о положеном државном стручном испиту за рад у државним органима / уверење о положеном правосудном испиту.
Ако нисте сигурни или имате неке недоумице или нејасноће обратите се Лицу које је овлашћено за давање информација о конкурсу.
Уколико вам документација није потпуна, исправна и благовремена ваша пријава се одбацује и искључујете се из даљег изборног поступка, без обзира какве сте резултате остварили током изборног поступка. Ваши резултати остају валидни у бази Службе нареднe две године (оцене са провере општих и понашајних компетенција).
ЗАВРШНИ РАЗГОВОР СА КАНДИДАТОМ
Основне информације
У трећој фази изборног поступка комисија обавља завршни разговор са кандидатом у којем се проверавају понашајне компетенције кандидата и врши процена мотивације за рад у органима, службама и организацијама.
Након што сте успешно испунили мерила за проверу посебних функционалних компетенција и доставили исправну документацију, од кадровске службе органа који спроводи конкурс добићете позив за завршни разговор. У овој фази се проверавају понашајне компетенције и врши се процена мотивације за рад у органу у ком сте конкурисали.
Понашајне компетенције
Понашајне компетенције представљају скуп радних понашања потребних за делотворно обављање свих послова у државном органу. Успех у раду одређен је не само тиме шта радимо, већ и како то радимо.
Уредба о компетенцијама дефинише 5 кључних понашајних компетенција које важе за сва радна места:
За сва руководећа радна места постоји и једна додатна компетенција:
Док се за радна места положаја провера још једна:
Свака од компетенција дефинисана је детаљније помоћу показатеља (индикатора) испољавања дате компетенције, а облик провере понашајних компетенција је интервју базиран на компетенцијама.
Интервју базиран на компетенцијама
Током спровођења интервјуа базираног на компетенцијама, процењивач кандидату поставља питања која се односе на његово понашање у одређеним околностима. Показатељи испољавања понашајних компетенција представљају примере пожељног радног понашања који указују на присуство дате компетенције.
Да бисмо то илустровали, узећемо за пример компетенцију Изградња и одржавање професионалних односа. Ова компетенција односи се на успешну комуникацију и сарадњу са колегама и заинтересованим странама, а у циљу развоја дугорочних професионалних односа. Оно на основу чега ће интервјуер закључивати да ли, и у којој мери, особа демонстрира поседовање ове компетенције јесу позитивни показатељи испољавања ове компетенције:
Процењивач који обавља разговор ће кандидату постављати питања која се тичу кандидатових претходних искустава и ситуација које су се односиле на сарадњу и комуникацију са другима. По овом принципу, током интервјуа, процењивач ће испитати развијеност и других понашајних компетенција. Предвиђено време трајања интервјуа је између 30 и 60 минута.
Пример
Узмимо, на пример, да је кандидат током разговора приказао себе као ћутљиву особу, давао штуре, недовољно образложене одговоре који указују на то да је у групи повучен, да се не укључује претерано нити иницира узајамну сарадњу, али је у принципу добронамеран, топао, љубазан, стрпљив, поштује саговорника, пажљиво слуша, може да учи из повратне информације и конструктивно приступа решавању проблема.
Ако прођемо редом кроз показатеље (индикаторе) увидећемо да особа овог профила демонстрира поседовање компетенције Изградња и одржавање професионалних односа за око половину индикатора, што би одговарало просечном постигнућу кандидата.
Процена заступљености показатеља компетенције |
(5) укључује друге у дискусију, прихвата и надограђује идеје других, |
НЕ пружа довољно доказа |
|
(1) oтворен је, љубазан и стрпљив према другима |
својим одговорима пружа довољно доказа |
(6) ефикасно ради у тиму и сарађује са другима, |
НЕ пружа довољно доказа |
(2) добар је слушалац, обраћа пажњу, разуме и учи из оног што други говоре, |
својим одговорима пружа довољно доказа |
(7) гради квалитетне односе и подстиче сарадњу у тиму, |
/ |
(3) јасан је, елоквентан и прецизан у саопштавању информација, |
НЕ пружа довољно доказа |
(8) доприноси групним процесима, предлаже другачији приступ ако нешто не иде добро, |
НЕ пружа довољно доказа |
(4) поштује и уважава друге, |
својим одговорима пружа довољно доказа |
(9) комуницира на јасан и конструктиван начин и усмерен је ка решењу; |
својим одговорима пружа довољно доказа |
Вредновање понашајних компетенција
На основу кандидатовог постигнућа приликом спровођења провере понашајних компетенција, тј. на основу његових одговора и демонстрираног понашања, процењивач ће закључивати о степену заступљености сваког појединачног показатеља дате компетенције.
Одређивање коначне процене о томе у којој је мери кандидат демонстрирао присуство одређене компетенције дефинисано је упутством о смерницама за вредновање понашајних компетенција које доноси Министарство. Коначна процена о томе у којој је мери кандидат демонстрирао присуство одређене компетенције изражава се на тростепеној скали у зависности од доказа које је кандидат пружио током провере и то:
Овде нам је важно да напоменемо да су критеријуми процене дефинисани на тај начин да оцена 2 одговара просечном постигнућу кандидата, оцена 3 изнадпросечном постигнућу, док оцена 1 значи да кандидат није пружио довољно доказа о поседовању компетенције који би били у складу са критеријумима дефинисаним за рад у државној управи.
Кандидат који је освојио 1 бод у провери једне или више понашајних компетенција, искључује се из даљег изборног поступка и са њим се не обавља разговор о процени мотивације.
Пред вама се налази илустровани водич који има за циљ да пружи детаљан приказ методе провере која се користи приликом провере понашајних компетенција. Надамо се да ће вам бити од користи у припреми за ову фазу селекције.
Процена мотивације
Оквир компетенција, поред општих, посебних функционалних и понашајних компетенција одређује и кључне вредности, односно усклађеност између особе, с једне стране и радног места и организације, са друге стране. Завршни разговор са кандидатом усмерен је на процену Ваше адекватности у погледу мотивације за обављање одређеног посла и поседовање кључних вредности који одликују и обликују рад у органу, служби или организацији, односно Ваше уклапање у сам систем државне администрације.
Овај разговор се спроводи путем структурираних питања, отвореног типа, тако да имате простора да кажете све о себи на постављена питања. Питања могу бити различитог садржаја. Питања могу постављати сви чланови конкурсне комисије.
Вредновање мотивације кандидата
У току разговора конкурсна комисија процењује колики је ниво ваше мотивације и степен заинтересованости за рад у државним органима као и степен прихватања вредности државних органа и то на тростепеној скали:
Важно је нагласити да на основу завршног разговора нема елиминације кандидата. Бодове које добијете на завршном интервју сабирају се са претходним освојеним бодовима из других фаза.
Питања на разговору везана за ваше врлине и мане
Овде Вам се пружа могућност да истакнете све оне квалитете које сте изоставили у пријавном обрасцу или током усменог самопредстављања. Процењивач жели да види колико сте мотивисани и како процењујете себе, да ли сте препотентни, да ли сте реални или можда немате уопште самопоуздања. Реците му које су Ваше најјаче стране, наравно, у контексту посла који бисте обављали. Добро би било и да се подробније информишете о позицији за коју сте конкурисали, па да сходно потребама покажете како сте спремни и вољни да дате допринос организацији уколико би Вас изабрали, а да притом то аргументовано можете да истакнете.
Процењивач жели да сазна колико сте способни да реално сагледате своја ограничења, што је једна од кључних особина неопходних за развој особе. Ово може бити неугодно питање ако се на њега не припремите. С обзиром да сви имамо мане, требало би да истакнете бар неку, јер би у супротном то значило да нисте самокритични и објективни. Али фокусирајте се на посао јер због тога сте дошли. То што сте пушач или што грицкате нокте нису врлине, али вероватно нису пресудне ствари за посао. Такође, покушајте да мане схватите као могућност и простор за усавршавање, покажите да се не бојите да признате да имате и лоших особина јер сте свесни да на њима морате да радите, па чак иако је мана коју сте навели битна за Ваш будући посао.
КОНАЧНА ЛИСТА КАНДИДАТА
Основне информације
Формирање коначне ранг листе кандидата „означава“ крај изборног поступка. Након што сте као кандидат успешно прошли све фазе изборног поступка остаје Вам да чекате доношење решења о избраном кандидату. Радња која претходи доношењу решења јесте формирање коначне ранг листе кандидата.
Комисија на основу постигнутих резултата кандидата у свим фазама изборног поступка, сачињава листу свих кандидата који су испунили мерила прописана за избор за извршилачка радна места и радна места за пријем приправника, рангирањем према резултатима кандидата од највећег ка најмањем. Ако по основу постигнутих резултата два или више кандидата имају исти број бодова рангирање се обавља према додатним критеријумима.
Листа кандидата који су испунили мерила за избор доставља се руководиоцу органа, службе или организације. Уз листу кандидата руководиоцу се доставља и списак кандидата који нису испунили мерила, са навођењем кратког разлога за њихово искључење са листе.
Листа кандидата која су испунили мерила садржи списак кандидата под шифрама пријаве и оствареним бројем бодова у изборном поступку. Име и презиме се открива само за изабраног кандидата као и број бодова који је постигнут у изборном поступку. Листа кандидата објављује се на сајту органа који је расписао конкурс. Погледајте како изгледа коначна листа кандидата за пријем извршилаца на републичком нивоу кликом на линк.
Будите ажурни, пратите сајт органа у којем сте конкурисали како би сте на време били информисани и сазнали какав је исход конкурса где сте аплицирали.
Жалбена комисија у јединици локалне самоуправе је другостепени орган и у складу са Законом о запосленима у аутономним покрајинама и јединицама локалне самоуправе одлучује о жалбама учесника интерног и јавног конкурса.
Учесници у конкурсу могу да поднесу жалбу ради заштите својих права жалбеној комисији јединице локалне самоуправе коју образује Веће.
Учесници конкурса жалбу могу поднети на:
- Решење о одбачају пријаве, и
- Решење о пријему у радни однос или премештају.
Пријава учесника конкурса се одбацује када је неблаговремена, недопуштена, неразумљива или непотпуна. Решење се доставља учеснику конкурса на адресу коју је навео у пријави и против решења учесник може да поднесе жалбу другостепеном органа у року од 8 дана од дана пријема решења.
Неблаговремена пријава: када није поднета у року за подношење пријаве који је одређен огласом јавног конкурса;
Недопуштена: када из података које је кандидат унео у образац пријаве није могуће закључити да је испунио услове тражене јавним конкурсом (нпр. нема потребан број година радног искуства у струци, не поседује одговарајућу стручну спрему, није држављанин Републике Србије итд);
Непотпуна: када не садржи све податке који се обавезно попуњавају, и
Неразумљива: када подаци у пријави нису јасно и прецизно наведени.
Када учесник упути жалбу другостепеном органу на Решење о одбачају пријаве, први корак жалбене комисије јесте да затражи целокупну документацију од конкурсне комисије која је задужена за спровођење конкурса.
Увидом у достављену документацију жалбена комисија је дужна да у року који не може бити дужи од 15 дана одлучи по жалби кандидата који је учествовао у изборном поступку.
Разматрањем жалбе учесника конкурса и достављене документације од стране конкурсне комисије, другостепени орган може донети једну од следећих одлука:
Одлука жалбене комисије је коначна и против ње може да се покрене управни спор.
Решење о пријему у радни однос или премештају је решење којим се окончава конкурсни поступак. Руководилац прима у радни однос учесника конкурса који је са најбољим резултатом испунио мерила за избор. Решење мора да садржи лично име кандидата, назив јединице локалне самоуправе у коју се прима и назив радног места на које се распоређује.
Учесник конкурса има право да поднесе жалбу на решење о пријему у радни однос у року од 8 дана од дана достављања решења ако сматра: 1) да изабрани кандидат не испуњава услове за запослење на радном месту, или 2) да су у изборном поступку постојале неправилности које би могле утицати на објективност исхода.
Рок за решавање жалбе на решење о пријему је најкасније тридесет 30 дана од дана њеног пријема, односно достављања другостепеном органу са списима предмета од стране првостепеног органа.
Другостепени орган по жалби учесника конкурса изјављеној на решење о пријему у радни однос или премештаја након окончаног конкурса може донети следеће одлуке:
1) Потврдити првостепено решење (жалба учесника конкурса одбија се као неоснована, решење се потврђује као правилно и законито и тада оно постаје коначно), и
2) Поништити првостепено решење и вратити предмет на поновни поступак – тада се усваја жалба, и, у зависности од налога другостепеног органа, (првостепени орган у поновном поступку треба да испита да ли пријемни кандидат испуњава услове конкурса или да ли су у поступку постојале неправилности које би могле утицати на објективност исхода. Првостепени орган је дужан да у року од 30 дана донесе ново решење. У зависности од исхода поступка зависи и врста новог решења, тако да може донети исто или измењено решење, односно пријем у радни однос другог кандидата, или може донети решење да конкурс није успео.
Када се донесе коначно решење конкурсни поступак се окончава, а уческик конкурса који се изјавио жалбу на има право да против другостепеног решења покрене спор пред Управним судом.
Програм Вибер заједнице
Скенирајте QR код да бисте се придружили заједници
Понедељак
Како да унапредите своју каријеру
Уторак
Све о изборном поступку и понашајним компетенцијама
Среда
Конкурси за нова радна места
Четвртак
Дан за ваша питања (од 12 до 14 часова)
Петак
Припрема за проверу општих функционалних компетенција