У конкурсним поступцима органа државне управе, Служба за управљање кадровима учествује као члан конкурсних
комисија и спроводи проверу општих функционалних и понашајних компетенција.
Органи државне управе су министарства и органи у њиховом саставу, посебне организације, службе Владе и
управни окрузи.
У Пореској управи и Управи царина, Служба није активни члан конкурсних комисија, али учествује у провери
компетенција за потребе њихових конкурса.
Такође, Служба на захтев других државних органа као што су Агенцији за спречавање корупције, Фискалном
савету, судовима и тужилаштвима, пружа стручну подршку у процени компетенција.
Важно: Служба не учествује у поступцима запошљавања у јавним предузећима, установама и јавним агенцијама.
МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА
Управа царина
Пореска управа
Управа за трезор
Управа за дуван
Управа за спречавање прања новца
Управа за слободне зоне
Управа за јавни дуг
Управа за игре на срећу
МИНИСТАРСТВО ПРИВРЕДЕ
Дирекција за мере и драгоцене метале
Управа за брзи одговор
МИНИСТАРСТВО ПОЉОПРИВРЕДЕ, ШУМАРСТВА И ВОДОПРИВРЕДЕ
Управа за ветерину
Управа за заштиту биља
Републичка дирекција за воде
Управа за шуме
Управа за аграрна плаћања
Управа за пољопривредно земљиште
Дирекције за националне референтне лабораторије
МИНИСТАРСТВО ЗАШТИТЕ ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ
Агенција за заштиту животне средине
МИНИСТАРСТВО ГРАЂЕВИНАРСТВА, САОБРАЋАЈА И ИНФРАСТРУКТУРЕ
Управа за утврђивање способности бродова за пловидбу
Дирекција за водне путеве
МИНИСТАРСТВО РУДАРСТВА И ЕНЕРГЕТИКЕ
Управа за резерве енергената
Управа за финансирање и подстицање енергетске ефикасности
МИНИСТАРСТВО УНУТРАШЊЕ И СПОЉНЕ ТРГОВИНЕ
МИНИСТАРСТВО ПРАВДЕ
Дирекција за управљање одузетом имовином
Управа за сарадњу са црквама и верским заједницама
МИНИСТАРСТВО ДРЖАВНЕ УПРАВЕ И ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ
Управни инспекторат
МИНИСТАРСТВО ЗА ЉУДСКА И МАЊИНСКА ПРАВА И ДРУШТВЕНИ ДИЈАЛОГ
МИНИСТАРСТВО ОДБРАНЕ (само за државне службенике)
МИНИСТАРСТВО СПОЉНИХ ПОСЛОВА
Управа за сарадњу са дијаспором и Србима у региону
МИНИСТАРСТВО ЗА ЕВРОПСКЕ ИНТЕГРАЦИЈЕ
МИНИСТАРСТВО ПРОСВЕТЕ
МИНИСТАРСТВО ЗДРАВЉА
Управа за биомедицину
МИНИСТАРСТВО ЗА РАД, ЗАПОШЉАВАЊЕ, БОРАЧКА И СОЦИЈАЛНА ПИТАЊА
Управа за безбедност и здравље на раду
Инспекторат за рад
МИНИСТАРСТВО ЗА БРИГУ О ПОРОДИЦИ И ДЕМОГРАФИЈУ
МИНИСТАРСТВО СПОРТА
МИНИСТАРСТВО КУЛТУРЕ
МИНИСТАРСТВО ЗА БРИГУ О СЕЛУ
МИНИСТАРСТВО НАУКЕ, ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА И ИНОВАЦИЈА
МИНИСТАРСТВО ТУРИЗМА И ОМЛАДИНЕ
МИНИСТАРСТВО ИНФОРМИСАЊА И ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈА
МИНИСТАРСТВО ЗА ЈАВНА УЛАГАЊА
Републички секретаријат за законодавство
Републичка дирекција за робне резерве
Републички завод за статистику
Републички хидрометеоролошки завод
Републички геодетски завод
Републичка дирекција за имовину Републике Србије
Центар за разминирање
Завод за интелектуалну својину
Завод за социјално осигурање
Канцеларија за јавне набавке
Републички сеизмолошки завод
Комесаријат за избеглице и миграције
Републичка агенција за мирно решавање радних спорова
Дирекција за железнице
Геолошки завод Србије
Центар за истраживање несрећа у саобраћају
Републички секретаријат за јавне политике
Национална академија за јавну управу
Канцеларија за информационе технoлогије и електронску управу
Генерални секретаријат Владе
Канцеларија за сарадњу с медијима
Служба Координационог тела Владе Републике Ррбије за општине Прешево, Бујановац и Медвеђа
Служба за управљање кадровима
Авио-служба Владе
Управа за заједничке послове републичких органа
Канцеларија Савета за националну безбедност и заштиту тајних података
Канцеларија за ревизију система управљања средствима Европске уније
Канцеларија за Косово и Метохију
Канцеларија за борбу против дрога
Канцеларија за координационе послове у преговарачком процесу са Привременим институцијама самоуправе
у Приштини
Канцеларија Националног савета за координацију сарадње са Руском Федерацијом и Народном Републиком
Кином
Канцеларија за дуално образовање и Национални оквир квалификација
Управни округ се образује ради вршења послова државне управе изван седишта органа државне управе.
Управни округ јесте подручни центар државне управе који обухвата окружне подручне јединице свих органа
државне управе које су образоване за његово подручје. У управном округу органи државне управе могу, по
сопственој одлуци, да врше један или више послова државне управе. Немају надлежности локалне
самоуправе.
Северно-бачки
Средње-банатски
Северно-банатски
Јужно-банатски
Западно-бачки
Јужно-бачки
Сремски
Мачвански
Колубарски
Подунавски
Браничевски
Шумадијски
Поморавски
Борски
Зајечарски
Златиборски
Моравички
Рашки
Расински
Нишавски
Топлички
Пиротски
Јабланички
Пчињски
Косовски
Пећки
Призренски
Косовско-митровачки
Косовско-поморавски
ОГЛАС КОНКУРСА
Како пратити конкурсе?
Конкурси се различито оглашавају у зависности од тога да ли је у питању интерни или јавни конкурс, и који државни
орган их оглашава.
Сви конкурси за радна места у органима државне управе (министарства, органи управе у саставу
министарстава, посебне организације, службе Владе и управни окрузи), било да су интерни или јавни, обавезно се
оглашавају:
на интернет презентацији и огласној табли органа који покреће конкурс
Јавни конкурси се оглашавају сваке среде, интерни конкурси континуирано на недељном нивоу. Редовним праћењем
наведених извора можете се благовремено информисати у вези са попуњавањем радних места у органима државне
управе.
Додатно, јавне конкурсе можете пратити на интернет презентацији и периодичном издању огласа Националне службе за запошљавање, а неки се оглашавају и
у дневним новинама, на порталима за запошљавање и у другим медијима.
Конкурси за радна места у осталим државним органима (правосудним као и независним државним
органима, органима аутономне покрајине или локалне самоуправе) се обавезно објављују на интернет презентацији и
периодичном издању огласа Националне службе за запошљавање. Поред тога, они се могу објавити и на сајту
Службе за управљање кадровима на захтев органа, а о њима се још можете информисати и редовним праћењем сајтова
и/или огласних табли конкретних органа за које сте заинтересовани.
На шта је посебно важно да обратите пажњу у тексту конкурса?
Из угла кандидата, посебно је важно да обратите пажњу на следеће елементе:
Орган у коме се радно место попуњава и место рада - да сте заинтересовани за рад у
конкретном органу који оглашава конкурс, са прецизираним местом рада за оглашено радно места – јер
седиште органа и место рада за оглашено радно место могу бити различити.
Радно место које се попуњава и опис послова - да сте заинтересовани за конкретно радно
место, са задацима и одговорностима које су назначене у опису. Такође, уз име радног места биће назначено и
колико особа је планирано да се прими у радни однос – једна или више на место извршиоца / руководиоца
/ положаја.
Услови радног места које се попуњава - нужно је да проверите да ли
испуњавате наведене услове конкретног радног места јер ће у супротном Ваша пријава бити одбачена као
недопуштена:
Потребно радно искуство – да ли имате неопходан број година радног искуства у
струци, и то можете доказати валидним документима. Под радним искуством у струци подразумева се
радно искуство на пословима у оквиру захтеване врсте и степена стручне спреме, односно образовања
које се захтева за оглашено радно место. Уважава се свака форма радног искуства – од
волонтирања до рада на неодређено време, уколико је недвосмислено било у склопу тражене струке и ако
имате валидан писани доказ да сте обављали послове са траженом врстом и степеном стручне спреме. За
радна места у звању млађи сарадник и млађи саветник Законом о државним
службеницима дефинисан је и алтернативни услов потребном броју година рада у струци, а то је
најмање пет година радног стажа у државним органима, што ће увек бити јасно наведено у тексту
конкурса. Ове и одређене друге услове тражене конкурсом не доказујете документима одмах (предаја и
провера докумената је посебна фаза изборног поступка, али уколико их не испуњавате нема смисла ни да
конкуришете јер ћете испасти из изборног поступка када се установи да немате тражене услове).
Положен државни стручни испит - за овај услов важно је да знате да постоји
временски оквир (шест месеци од дана заснивања радног односа) у оквиру кога морате да га испуните,
али и да положен државни стручни испит не представља предуслов нити предност за заснивање радног
односа. Дакле, уколико немате положен државни стручни испит то Вас неће онемогућити да конкуришете,
нити ће Вам снизити шансе на конкурсу. Одређена радна места могу имати за услов и положен неки други
стручни испит – обратите пажњу да ли је у питању апсолутни услов или постоји временска
одредница у оквиру које га накнадно можете положити.
Потребне компетенције за рад на радном месту – током изборног поступака
проверавају се опште функционалне, посебне функционалне и понашајне компетенције. У тексту огласа је
надаље прецизно наведено које се тачно компетенције проверавају у склопу све три врсте компетенција,
где можете пронаћи материјале за припрему, као и да ли постоји могућност да будете ослобођени
провере одређене компетенције на основу одговарајућег писаног доказа о поседовању знања и вештина из
конкретних области (у том случају сертификат или његову оверену копију морате приложити уз образац
пријаве, а не накнадно као остала документа). Детаљне информације у вези са провером компетенција
прочитајте у тестовима везаним за наредне фазе изборног поступка.
Општи услови за запослење нису специфично везани за конкретно радно место већ
представљају услове за све државне службенике РС, и обично су наведени при крају текста конкурса.
Уколико не испуњавате неки од њих, Ваша пријава ће такође бити одбачена као недопуштена.
Ако постоји потреба за запослењем припадника националне мањине која је недовољно
заступљена међу запосленима, у огласу се посебно наводи да припадници те националне мањине имају
предност на листи кандидата у односу на друге кандидате са којима су остварили исти резултат у
конкурсном поступку.
Рок за подношење пријаве и адреса на коју се подноси попуњен
образац пријаве – пријаве се
увек и искључиво подносе органу који је расписао конкурс, на начин који је одредила конкурсна комисија
органа, а
који је јасно назначен у тексту огласа и који може бити поштом, непосредно у писарници органа или
електронским
путем, на адресу наведену у тексту огласа. Такође, пријава мора бити послата у прописаном и у огласу јасно
назначеном року (што ће се видети по датуму пријема Ваше коверте било у Пошти, било од стране курирске
службе
или писарнице органа уколико непосредно предајете пријаву) – у супротном ће бити одбачена као
неблаговремена.
Тај рок је најчешће осам дана од дана оглашавања конкурса, али у неким ситуацијама може бити и дужи.
Врста радног односа је увек назначена у огласу, а када се радни однос заснива на одређено
време ради обуке приправника, назначено је и колико он траје.
Датум и место провере компетенција учесника конкурса у изборном поступку – у овом
сегменту текста конкурса видећете када најраније може почети провера компетенција како бисте на време могли
да планирате своју доступност. Пре прве провере бићете свакако обавештени три дана раније, док за наредне
фазе није прописан временски оквир. Но, свакако се можете благовремено информисати код лица задуженог за
давање обавештења о конкурсу о планираном темпу изборног поступка. Такође, у овом сегменту огласа ћете
видети и која фаза провере се одвија на којој адреси (да ли у склопу органа који расписује конкурс или у
СУК-у).
Лице задужено за давање обавештења о конкурсу: сва питања и недоумице можете упутити особи
чији је контакт наведен у овом сегменту текста конкурса. Обратите пажњу на наведени временски оквир за ову
врсту питања и немојте излазити из тог оквира.
Најчешће грешке кандидата
Необраћање пажње на:
место рада оглашеног радног места – кандидат накнадно у току поступка постане свестан да је у питању
друго место рада од онога које му/јој одговара;
услове конкурса – што доводи до тога да Ваша пријава буде одбачена као недопуштена јер не испуњавате
услове конкурса или не можете да их докажете валидним документима;
рок за подношење пријава - Ваша пријава ће бити одбачена као неблаговремена уколико пошаљете или предате
пријаву и са једним даном закашњења;
адресу за подношење пријаве – слање пријаве на погрешну адресу;
датум и место провере компетенција – недоступност кандидата да буду благовремено обавештени за почетак
поступка провере или њихова недоступност да се одазову на проверу.
ОБРАЗАЦ ПРИЈАВЕ НА КОНКУРС
Пријава на конкурс врши се на Обрасцу пријаве који је доступан на:
интернет презентацији државног органа који оглашава конкурс,
писарници државног органа који оглашава конкурс, у штампаној верзији.
За свако оглашено радно место постоји посебан образац пријаве и не може се користити образац за неко друго
оглашено радно место. Због тога проверите, посебно уколико конкуришете на више различитих радних места
истовремено, да сте преузели и да попуњавате прави образац. То ћете видети на самом почетку обрасца (узглавље и
прва табела) јер се ту налазе већ унети подаци о државном органу и радном месту за које се кандидат
пријављује.
Кључно је да правилно попуните дати образац јер је он први корак у селекцији кандидата.
На провере ће бити позвани само кандидати чије су пријаве:
благовремене – послате у прописаном року назначеном у тексту огласа,
допуштене - на основу података наведених у обрасцу пријаве јасно је да кандидат испуњава
услове предвиђене огласом о конкурсу,
потпуне – сва обавезна поља (обележена звездицом) су попуњена, и
разумљиве – унети подаци су читљиви, потпуни и на основу њих се може закључити да ли
кандидат испуњава услове предвиђене огласом о конкурсу.
Због тога ћемо детаљно објаснити како правилно попунити образац пријаве на конкурс јер на основу њега конкурсна
комисија одлучује да ли особа може ући у изборни поступак, или ће пријава бити одбачена. Образац можете
одштампати или преузети папирну форму коју ћете попуњавати ручно, а можете га прво попунити електронски па
одшампати и након тога потписати својеручно.
Такође, имајте у виду да је пријавни образац Ваша прва прилика да се представите послодавцу, зато је искористите
да на јасан, концизан начин пренесете важне информације о себи.
Лични подаци и адреса
Обратите пажњу који од њих су обавезни (обележени звездицом) јер их не смете пропустити. Проверите да ли сте
навели тачан број телефона и проверавајте редовно е-маил уколико сте се определили за овај начин
обавештавања.
Обавезно је и да назначите да ли сте до сада учествовали на конкурсу (конкурсима) за посао у државним органима,
јер неке од провера које се спроводе током изборног поступка нећете морати или моћи да понављате. Уколико сте у
последње две године учествовали у конкурсу/има и испунили сте мерила за проверу општих функционалних
компетенција, Ваш је избор да ли ћете или не понављати ову врсту провере (више о томе прочитајте у одељку који
се односи на фазу „Опште функционалне компетенције“).
Образовање
Подаци у вези са Вашим образовањем спадају у обавезна поља у пријави – јасно и прецизно их
наведите.
Стручни и други испити
Уколико услови радног места за које конкуришете подразумевају стручни или неки други испит, он ће бити наведен у
обрасцу и Ви сте у обавези да попуните и овај сегмент пријавног обрасца. Подсећамо Вас да је за
државни стручни испит, као и за неке друге испите предвиђен временски оквир у коме га можете и морате накнадно
положити, али да за само конкурисање то није услов. С обзиром да је кандидат са правосудним испитом ослобођен
полагања државног испита, можете навести у овој табели да имате положен правосудни испит. Aко стручни и други
испити нису тражени конкурсом, у овој табели неће бити наведен ниједан испит, те наравно нећете ни попуњавати
овај део.
Рад на рачунару
Следећа табела је такође обавезан сегмент пријавног обрасца. Дигитална писменост (знања и вештине коришћења
основних рачунарских програма) је једна од општих функционалних компетенција које се прве проверавају у изборном
поступку. У табели наводите да ли поседујете сертификат који јасно сведочи да се успешно прошли неки вид обуке
који обухвата сва три наведена програма (Word, Excel, Интернет), и наводите податке о датом
сертификату.
Уколико поседујете важећи сертификат, потврду или други доказ и желите да на основу њега будете ослобођени
провере компетенције дигиталне писмености, неопходно је да уз пријавни образац доставите и дати доказ
како би конкурсна комисија могла током прегледа пријаве да га вреднује и донесе одлуку да ли може или не
може да прихвати доказ који сте приложили уместо тестовне провере. Ако заборавите да приложите поменути
сертификат или његову оверену фотокопију уз пријавни образац, нећете бити ослобођени провере.
Знање језика
Уколико је текстом конкурса дефинисано да ће се током изборног поступка проверавати посебна функционална
компетенција – страни језик, у овој табели ће бити наведено који је језик у питању и тада сте у обавези да
попуните читко и овај сегмент пријавног обрасца.
Такође, уколико поседујете важећи сертификат и желите да на основу њега будете ослобођени тестирања
компетенције знања страног језика, неопходно је да уз пријавни образац доставите и дати сертификат
или његову оверену фотокопију. Комисија ће на основу приложеног доказа донети одлуку да ли може или не може
да прихвати доказ који сте приложили уместо писмене / усмене провере.
Ако страни језик није тражен конкурсом, не морате да попуњавате овај део пријавног обрасца.
Додатне едукације
Уколико сте похађали додатне едукације које су од значаја за обављање послова радног места на које конкуришете
укратко их наведите у наредној табели.
Радно искуство у струци
Следећи сегмент пријавног обрасца је изузетно важан и обавезан. На основу података које унесете у овом делу
обрасца конкурсна комисија прелиминарно закључује да ли испуњавате или не тражени услов у вези са бројем
година радног искуства у струци, тј. да ли ће прихватити или одбацити Вашу пријаву везано за тај услов.
Накнадно, у фази „предаја докумената“ сви кандидати који су успешно прошли претходне провере ће
морати наведено радно искуство и да докажу валидним документима.
Под радним искуством у струци подразумева се радно искуство на пословима у оквиру захтеване врсте и степена
стручне спреме, односно образовања које се захтева за оглашено радно место. Уважава се свака форма радног
искуства – од волонтирања до рада на неодређено време, уколико је недвосмислено било у склопу
тражене струке и имате валидан писани доказ да сте обављали послове са траженом врстом и степеном стручне спреме
(што, понављамо, достављате касније, у фази „предаја докумената“).
Дакле, нужно је да наведете:
име послодавца и врсту радног односа;
прецизне датуме од када до када сте били ангажовани на одређеном радном месту (дан, месец,
година) како би се на основу тога могло прелиминарно утврдити колико дуго сте радили на том
месту;
назив радног места и кратак опис посла, те
за сваки од уноса обавезно наведите врсту и степен стручне спреме, односно врсту и степен образовања
које се захтевало за обављање послова који су наведени у уговору/решењу/потврди – документу
којим можете доказати наведено радно искуство.
Посебни услови
Држава као послодавац руководи се политиком једнаких могућности при запошљавању, те су свима, под једнаким
условима, доступна сва радна места. С тим у вези су и наредна два питања у обрасцу.
Ако постоји потреба за запослењем припадника националне мањине која је недовољно заступљена међу запосленима, у
огласу се посебно наводи да припадници те националне мањине имају предност на листи кандидата у односу на друге
кандидате који су остварили исти резултат у конкурсном поступку.
Место информисања
Наредна тражена информација је део пријавног обрасца због праћења и развијања стратегија регрутације, те
извештавања надлежних институција.
Изјаве
Изјаве на крају пријавног обрасца су такође његов обавезни део. Оне се односе како на услове запошљавања за све
државне службенике Републике Србије (без обзира на радно место за које конкуришете), тако и на Ваша права и
обавезе током изборног поступка. Због тога је нужно да одговорите на сваку од наведених изјава давањем
тачних и потпуних података.
Посебно скрећемо пажњу на шесту изјаву, где се изјашњавате о начину на који желите да се прибављају неки
од Ваших података из службених евиденција (а који се подносе и проверавају у фази изборног поступка „предаја
докумената“ - уверење о држављанству, извод из матичне књиге рођених, уверење о положеном државном
стручном испиту за рад у државним органима / уверење о положеном правосудном испиту). Шта год обележили,
неће утицати на Вашу конкурентност током изборног поступка.
Уколико заокружите опцију 1, дајете писмену сагласност да орган који спроводи изборни поступак
прибавити уместо Вас наведене податке из службених евиденција за потребу провере услова запошљавања, док
ћете преостала документа достављати сами.
Одабир опције 2 значи да ћете сами, у року о коме ћете бити благовремено обавештени, доставити сва
потребна документа (види одељак „предаја докумената“).
Завршни део обрасца
На крају је потребно да попуните завршни део обрасца, а који сегмент попуњавате зависи од начина на који
подносите пријаву. Пријаве на конкурс се могу поднети на начин који одреди конкурсна комисија, електронским
путем, поштом или непосредно на адресу наведену у тексту огласа.
Уколико предајете образац у папирној форми, унећете тражене податке и својеручно се потписати у делу „Папирни
образац“.
Уколико је у тексту огласа дата могућност за подношење пријава електронским путем, и определили сте се за
тај начин, попунићете податке у делу „Електронски образац“, а пријаву ћете потписати пре почетка
прве фазе изборног поступка.
Најчешће грешке кандидата
непопуњавање свих поља обележених звездицом – уколико пропустите да попуните било које од обавезних
поља у пријавном обрасцу конкурсна комисија може пријаву одбацити као непотпуну;
неадекватно или непотпуно попуњена обавезна поља – уколико се из пријавног обрасца не може закључити
да ли кандидат испуњава прописане услове (на пример нисте навели све нужне податке у вези са радним
искуством) конкурсна комисија може пријаву одбацити као неразумљиву;
нечитко попуњен пријавни образац - уколико се из пријавног обрасца не могу прочитати лични подаци или подаци
нужни за прелиминарно утврђивање испуњености прописаних услова конкурсна комисија може пријаву одбацити као
неразумљиву;
случајне грешке у навођењу података – проверите да ли сте тачно навели контакт телефон, као и датуме
везане за Ваше радно искуство јер случајна грешка у једном броју може довести до тога да пријава буде
одбачена или да не добијете обавештење о почетку изборног поступка;
уз пријавни образац нисте доставили и сертификат, потврду или други доказ на основу кога желите да будете
ослобођени провере неке од тражених компетенција (дигитална писменост, страни језик) – у овој
ситуацији Ваша пријава ће бити прихваћена али очекујте позив и на проверу те компетенције.
ШИФРА КАНДИДАТА
Опис дела изборног поступка
Једна од већих новина у изборном поступку базираном на компетенција је увођење шифре. Како би повећали
објективност и непристрасност у процени кандидата, уведена је шифра као својеврсна заштита идентитета
кандидата.
Када конкуришете у органу државне управе, приликом предаје пријаве на конкурс Ваша пријава добија шифру под којом
учествујете у даљем изборном поступку. Можда на први поглед шифра изгледа збуњујуће и нејасно, али сваки део
шифре је унапред дефинисан и има одређено значење. Обично се састоји од низа слова и бројева, о чему ћете даље у
тексту имати детаљније објашњење.
У року од три дана од пријема пријаве, запослени у кадровској јединици органа Вас обавештавају о додељеној шифри
достављањем наведеног податка најчешће на имејл.
Ако сте у неком изборном поступку конкурисали на више радних места добићете онолико шифри колико сте пријава
послали.
Свака пријава, без обзира да ли је исправна или не, добија шифру, и Ви као кандидат бићете обавештени о њој.
Потребно је да чувате шифру и исту носите са собом на тестирање. У изборном поступку довољно је да се
идентификујете са једном шифром до краја поступка. Важно је да знате да се шифре не могу дуплирати или
понављати, јер су повезане са Вашим матичним бројем, те се не може десити да два кандидата имају исту шифру.
Такође, преко шифре можете да пратите ток своје пријаве. Након што прегледају пријаве, чланови конкукрсне
комисије сачињавају списак кандидата међу којима се спроводи изборни поступак, а кадровик из кадровске службе
органа спаја име и презиме са шифром и тај списак објављује на интернет страници органа. На тај начин можете
видете да ли је ваша пријава „прошла“ и да ли сте стекли статус кандидата у изборном поступку.
Пример шифре
1ВИ1510201РН01
1В – ознака органа који попуњава радно место
И – интерни конкурс
151020 – датум оглашавања конкурса (конкурс је оглашен 15.
октобра 2020. )
1 – прво радно место у тексту огласа
Р – руководеће радно место
Н – радни однос на неодређено
01 – редослед пристигле пријаве
4АЈ0708194ИН03
4А – ознака органа који попуњава радно место
Ј – јавни конкурс
070819 – датум оглашавања конкурса (конкурс је оглашен 07.
августа 2019. )
4 – четврто радно место у тексту огласа
И – извршилачко радно место
Н – радни однос на неодређено
03 – редослед пристигле пријаве
Обавештење
Када конкуришете за неко радно место у органу државне управе очекујте да ће неко ступити у контакт са Вама. То ће
најчешће бити запослени у кадровској служби органа који попуњава то радно место. Већину обавештења добијаћете
путем имејла те обавезно проверавајте редовно пошту, јер се често дешава да одређени имејлови заврше у одељку
„нежељена пошта“; будите приправни, не дозволите да Вас позив „изненади“. Такође, ради бољег разумевања и
успостављања несметане комуникације, од Вас се очекује и да потврдите пријем имејла. Може се десити да Вас,
поред обавештења послатог путем имејла, кадровик из органа позове и телефоном.
ПРОВЕРА ОПШТИХ ФУНКЦИОНАЛНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА
Основне информације
Опште функционалне компетенције представљају скуп знања и вештина које сваки државни службеник треба да поседује.
Самим тим, поступак одабира кадрова увек почиње провером ових компетенција и ова фаза је прва и универзална за
све кандидате без обзира на то за коју се позицију пријавиљују. Провера општих функционалних компетенција (даље
ОФК) се по правилу спроводи у просторијама Службе за управљање кадровима.
Постоје три опште функционалне компетенције које се испитују, то су:
Организација и рад државних органа Републике Србије,
Дигитална писменост
Пословна комуникација
Свака од ове три компетенције вреднује се бодовима 1-3, где је 3 максималан број поена који се може остварити за
појединачну компетенцију, а оцена 1 значи да особа не задовољава критеријуме за дату компетенцију. Уколико
кандидат добије оцену 1 на било којој од три наведене компетенције, искључује се из изборног поступка.
Све три оцене остварене у овој фази сабирају се и тако чине укупно постигнуће остварено у овој фази (7 је
најмања пролазна оцена, а 9 највећа).
Бодови којe кандидат оствари у овој фази имају важност две године за све наредне конкурсе за рад у органима
државне управе, али кандидат може захтевати поновно полагање у наредном конкурсу уколико није задовољан
резултатом. Уколико сте незадовољни оствареним резултатом потребно је да на пријавном обрасцу напишете да желите
да вам се понови провера (види одељак ,,Образац пријаве''). Резултат који последњи остварите је важећи.
Провера компетенције „Организација и рад државних органа Републике Србије”
Ова компетенција подразумева поседовање знања из следећих области: историјски, правни, политички, културни и
економски контекст у Републици Србији; послови и организација државне управе; начела рада државне управе; права
и дужности државних службеника; прописи у области борбе против корупције; односи органа државне управе са
Владом, Народном скупштином, председником Републике, другим државним органима и имаоцима јавних овлашћења.
Облик испитивања ове компетенције је тест са питањима затвореног типа, а питања су насумично извучена са листе од
404 питања, коју можете преузети на следећем линку.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
до 50% тачних одговора – 1 бод;
51–75% тачних одговора – 2 бода;
76–100% тачних одговора – 3 бода.
Провера компетенције „Дигитална писменост”
Ова компетенција подразумева основно познавање рада на рачунару, односно познавање рада у програмима Word и
Excel, коришћење интернета и електронске поште.
Провера подразумева решавање задатака практичним радом на рачунару, а задаци могу захтевати од кандидата
различите операције у наведеним програмима као што су: форматирања текста, табеле и слике (Word), формирање
базе/табеле и вршење рачунских операција (Excel).
Вредновање ове компетенције врши се на следећи начин:
до 50% тачно решених задатака – 1 бод (особа је „пала“ на провери и искључује се из
изборног поступка);
51% и више тачно решених задатака – 3 бода.
Кандидати имају могућност да приложе одговарајући сертификат, потврду или други писани доказ о поседовању ове
компетенције заједно са обрасцем пријаве (приликом конкурисања на радно место) и у том случају се не не
врши провера ове компетенције, а кандидат ће добити 3 бода (максималан број). Конкурсна комисија утврђује да ли
ће приложени доказ бити уважен, односно који кандидати се ослобађају провере ове компетенције, а који не.
Провера компетенције „Пословна комуникација”
Компетенција „Пословна комуникација” проверава се тестирањем и подразумева поседовање знања и вештина
неопходних за ефикасну усмену и писану пословну комуникацију, под чиме се подразумева: вербална и невербална
комуникација; правопис и граматика српског језика; писана и усмена пословна комуникација; телефонска и
електронска комуникација.
Задаци који се користе у провери подразумевају задатке из граматике и правописа, симулације пословне комуникације
и сл.
Вредновање компетенције врши се на следећи начин:
до 50% тачно решених задатка –1 бод;
51–75% тачно решених задатка – 2 бода;
76–100% тачно решених задатка – 3 бода.
Примери
Област „Правни, политички, културни и економски контекст у Републици
Србији“
Прва српска влада основана у време Првог српског устанка носила
је
назив:
а) Државни совјет
б) Врховни совјет
в) Правитељствујушчи совјет
Област „Послови и организација државне управе“
Прописи за извршавање закона које доносе органи државне управе
потпадају под контролу уставности и законитости, коју врши:
а) Уставни суд
б) Влада
в) највиши суд у Републици Србији
Област „Начела рада државне управе“
У односу на државне службенике, начело политичке неутралности
им
забрањује:
а) да буду чланови политичких странака
б) да на раду изражавају и заступају своја политичка уверењ
в) да имају своја политичка уверења
Област „Права и дужности државних службеника“
У органима државне управе функционери су:
а) руководиоци органа државне управе
б) министри и државни секретари
в) министри и директори посебних организација
Област „Прописи у области борбе против корупције и унапређења
интегритета“
Да ли се може рећи да Закон о Агенцији за борбу против
корупције
толерише примање поклона чија би укупна вредност државном службенику легално обезбедила једну
просечну плату у току године?
а) да
б) не
Област „Односи органа државне управе са Владом, Народном
скупштином, председником Републике, другим државним органима и имаоцима јавних
овлашћења“
Влада може пред Уставним судом покренути поступак за оцену
уставности и законитости одлуке аутономне покрајине:
а) само пре ступања те одлуке на снагу и пошто је одлука ступила на снагу
б) само пошто је одлука ступила на снагу
в) пре ступања те одлуке на снагу и пошто је одлука ступила на снагу
Листу свих 404 питања са обележеним тачним одговорима можете преузети на следећем
линку.
Табела и форматирање табелеу Word-у
Табела 3x3, висина ћелије 1 cm, ширина 3 cm. Обојити први ред табеле у жуту боју. Текст у
ћелијама центрирати као што је дато у задатку.
линку.
Означите правилно написано:
Ми бисмо сада кренули
✓
Последњих неколико дана
✓
Ми би сада кренули
×
Догодило се пре годину ипо
×
Понеси свој лаптоп
✓
Догодило се пре годину и по
✓
Понеси свој лап топ
×
Надаље ћемо другачије
✓
Доћићемо ускоро
×
На даље ћемо другачије
×
Доћи ћемо ускоро
✓
Лабораторијски налаз
✓
Задњих неколико дана
×
Лабараторијски налаз
×
Пример теста из области „Пословна комуникација“ можете преузети на следећем
линку.
Најчешће грешке кандидата
Кандидат неприпремљен долази на проверу знања, јер сматра да ће питања бити из „опште културе“
или зато што је већ полагао Државни стручни испит, те сматра да је то знање довољно;
Кандидат сматра да је прошао фазу провере иако је на једном од задатака добио оцену 1;
Кандидат је приложио потврду о познавању рада на рачунару (из нпр. 1995. године), те се уопште није
припремао за проверу компетенције „Дигитална писменост“
(Постоји могућност да конкурсна комисија неће уважити приложени сертификат, те да ће кандидат
бити обавезан да покаже знање на рачунару. Кадровска јединица органа дужна је да обавести
кандидата о томе да ли му се признаје сертификат или не. У самом позиву за проверу компетенција
биће наведено за које тестове се позива кандидат.)
Кандидат не уважава временско ограничење за решавање тестова
(на почетку провере, особа задужена за задавање теста нагласиће колико времена кандидати имају за рад;
време за проверу сваке од три компетенције не може бити дуже од сат времена).
Савети и како се припремити
Адекватно се припремите за проверу општих функционалних компетенција:
више пута пређите листу од 404 питања из области „Организација и рад државних органа Републике
Србије”,
вежбајте на рачунару задатке из области „Дигитална писменост“ без обзира на то да ли сте
приложили сертификат или не,
погледајте пример теста „Пословна комуникација ” и посебно поновите правила граматике и
правописа српског језика;
Водите рачуна о временском ограничењу за обављање сваког од 3 теста:
структуришите рад тако да не посветите превише времена једном питању или задатку, већ имајте у виду
укупан број питања и колико Вам је времена остало (тест се ради преко Мoodle
платформе, те у сваком тренутку можете имати увид у то колико вам је времјена остало);
Уколико сте у могућности, одморите се вече пре провере, ујутру доручкујте и понесите флашицу воде са собом;
провера све три опште функционалне компетенције по правилу се одвија у једном дану, а конкурсна комисија
може одлучити да изврши и проверу посебних функционалних компетенција у истом дану. Како ово може бити
психофизички исцрпљујуће, постарајте се да будете адекватно припремљени и одморни за предстојећи дан
провере;
Уколико сте запослени, а учествујете у провери општих функционалних компетенција, било би добро да узмете
слободан дан (уколико сте у могућности)
Проверите своја знања из области које се проверавају у овој фази на нашем блогу у одељку ,,Кутак знања'' који се
налази на линку.
Најчешћа питања кандидата
Када ћу знати да ли је конкурсна комисија уважила сертификат о песедовању компетенције
„Дигитална
писменост“?
Уобичајено, конкурсна комисија обавештава кандидате који су ослобођени провере компетенције „Дигитална
писменост“ имејлом, али и на сам дан провере, самим тиме потребно је за сваки случај вежбати задатке из
ове области, без обзира на то да ли сте приложили сертификат или не.
Када ћу бити обавештен о датуму провере Општих функционалних компетенција?
Уобичајено, особа задужена за контактирање кандидата обавестиће кандидате о датуму, месту и времену провере три
радна дана пре провере, међутим овај временски оквир може бити и краћи. Стога почните да се припремате за
проверу одмах након што сте се пријавили на конкурс (или чак и раније с обзиром да је ова фаза провере
универзална за сва радна места у органима држвне управе). Било би пожељно да не заказујете путовања у
непосредном периоду након што сте обавештени да Вам је пријава на конкурс уважена, како бисте избегли да се дан
провере поклопи са путовањем.
Уколико нисам задвољан резултатом провере компетенције „Пословна комуникација“
да ли
постоји могућност да поновим искључиво проверу те компетеније?
Кандидати имају могућност да учствују у провери Општих функционалних компетенција у наредном изборном поступку
уколико нису задовољни претходно оствареним резултатом, али у том случају морају поновити целу фазу провере
(односно морају учествовати у провери сваке од три горенаведене фазе).
ПРОВЕРА ПОСЕБНИХ ФУНКЦИОНАЛНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА
Основне информације
Посебне функционалне компетенције односе се на општа и методолошка знања и вештине у оквиру одређене области рада
које државни службеник треба да примењује у раду да би делотворно обавио посао. То су, дакле, „стручна“
знања и вештине које су потребне државном службенику да обавља специфичне послове које подразумева
конкретно радно место. Уколико кандидат успешно заврши проверу ОФК која подразумева проверу општих знања
која сваки државни службеник треба да поседује, биће позван на проверу посебних функционалних компетенција (даље
ПФК) која се спроводи у просторијама Службе за управљање кадровима.
Комисија утврђује најмање три, а највише шест ПФК које ће се проверавати у
изборном поступку. Ове компетенције могу се проверавати усменим или писaним путем, односно усменом симулацијом,
писаном симулацијом или есејом. У самом тексту огласа биће назначено која знања, односно вештине ће бити
проверавани као и којом методом процене. Такође, једним задатком може бити проверена једна посебна
функционална компетенција, али и више њих у зависности од сложености послова радног места. У тексту огласа биће
наглашено и где се могу пронаћи материјали за припрему кандидата за ову фазу провере (нпр. закони и подзаконски
акти), а у току саме провере дозвољено је користити текстове закона и других прописа (ако је задатак везан за
њихову примену) с обзиром да се проверава примена, а не дословно знање ових прописа.
За вредновање једне посебне функционалне компетенције користи се пет мерила.
Мерила могу бити: стручна заснованост, аналитичност, систематичност, познавање поступака, метода и
техника рада, прецизност и тачност у навођењу података, структура рада, стваралачки допринос у анализи
података и решавању проблема, комплетност рада, јасноћа у изношењу личног става и мишљења, усаглашеност
наслова и садржаја рада, прикладан речник и стил писања/изражавања, јасноћа и концизност изнетог
закључка.
Кандидати који остваре 1 бод (укупан скор остварен сабирањем оцена са појединачних мерила
дате компетенције <7 ) као оцену било које од посебних функционалних компетенција
нису успешно завршили ову фазу провере и искључују се из изборног поступка.
Кандидати који не испуне мерила за проверу ПФК обавештавају се о резултатима провере путем маила од стране
кадровске службе органа; кандидати који испуне мерила добиће обавештење о заказним проверама понашајних
компетенција односно добиће позив за наредну фазу изборног поступка.
Постигнуће које је остварено у овој фази процене има важност само у конкретном изборном поступку за који
се спроводи и не може се уважити у наредним конкурсима. Уколико је то наглашено у тексту огласа, кандидати могу
приложити доказ о поседовању одређене посебне функционалне компетенције (у виду сертификата или другог вида
потврде); а уколико комисија уважи дотични доказ, кандидат ће бити ослобођен провере те конкретне компетенције и
аутоматски ће остварити максимални број поена (5) за дату компетенцију.
Провера посебних функционалних компетенција не спроводи се код кандидата који се пријављују за
приправничку позицију, осим у случају провере енглеског језика када је то изричито написано у тексту конкурса.
Пример задатка
Које компетенције могу да се проверавају?
Постоји 15 области рада које су заједничке свим органима државне управе. То су: 1) послови
руковођења; 2) инспекцијски послови; 3) нормативни послови; 4) управно-правни послови; 5)
студијско-аналитички послови; 6) стручно-оперативни послови; 7) послови управљања фондовима ЕУ и
међународном развојном помоћи; 8) послови међународне сарадње и европских интеграција; 9)
финансијско-материјални послови; 10) послови интерне ревизије; 11) информатички послови; 12) послови
управљања људским ресурсима; 13) послови јавних набавки; 14) послови односа с јавношћу; 15)
административно-технички послови.
У оквиру сваке од наведених области рада Уредбом о одређивању компетенција назначено је више области знања и
вештина које су одређене за посебну фунцкионалну компетенцију за дату област рада. На пример, у случају посебне
фунцкионалне компетенције за област рада финансијско-материјалних послова може се испитати познавање 1)
буџетског система Републике Србије; 2) међународних рачуноводствених стандарда у јавном сектору; 3) метода и
поступака финансијског планирања, анализе и извештавања; 4) терминологије, стандарда, метода и процедура из
области буџетског рачуноводства и извештавања; 5) планирања буџета и извештавање; 6) извршења буџета; 7)
релевантних софтвера.
Подсећамо, у самом тексту огласа биће назначено која посебна компетенција за област рада се проверава за
конкретно радно место,
односно која знања и вештине ће се испитивати, као и којом методом.
Како се испитује?
ПФК могу се проверити усменим (усмена симулација) и писаним путем (есеј и писана симулација).
Есеј подразумева израду текста на задату тему у којем кандидати износе аргументе, закључке, препоруке и
решења у вези са одређеном стручном облашћу. Време за писање есеја не може бити дуже од два сата.
Симулација (узорак рада или студија случаја) захтева да се у писменом или усменом облику да предлог решења
одређеног задатка које је типично за обављање послова на радном месту. Време за израду писаног задатка не
може бити дуже од два сата, а време за припрему усменог задатка не може бити дуже од 30 минута.
Посебан вид провере посебне функционалне компетенције - страни језик
Знање страног језика може се проверавати писмено (путем теста) или усмено (путем разговора).
Вредновање ове компетенције исказује се на бодовној скали и то уколико је провера била путем теста:
до 50% тачних одговора на тесту – 1 бод;
51–75% тачних одговора на тесту – 3 бода;
76% и више тачних одговора на тесту – 5 бодова.
Док уколико је провера вршена усменим путем, компетенција се бодује на следећи начин:
конверзација не одговара траженом нивоу знања – 1 бод;
Ако се ова компетенције проверава и писмено и усмено, резултат обе провере се узима у обзир и компетенција
се вреднује на комбинованој бодовној скали.
Проверите своје знање енглеског језика на нашем блогу у одељку „Кутак знања“ који се налази на линку.
Најчешће грешке кандидата
Кандидат неприпремљен долази на проверу знања
Кандидат сматра да је „прошао“ фазу провере иако је једна од компетенција вреднована са оценом
1
Кандидат је приложио сертификат о познавању одређене посебне функционалне компетенције (нпр. страног
језика), те се уопште није припремао за проверу ове компетенције
(Постоји могућност да конкурсна комисија неће уважити приложени сертификат, те да ће кандидат
бити обавезан да учествује у провери; Кадровска јединица органа дужна је да обавести кандидата о
томе да ли му се признаје сертификат или не; У самом позиву за проверу компетенција биће
наведено за које тестове се позива кандидат.)
Кандидат не уважава временско ограничење за решавање тестова
(на почетку провере, особа задужена за задавање теста нагласиће колико времена кандидати имају
за рад)
Савети и како се припремити
Адекватно се припремите за проверу посебних функционалних компетенција:
пажљиво прочитајте текст конкурса; у тексту ће бити назначено које посебне функционалне компетенције
ће се провреравати, којом методом провере, као и која докумената, прописе или литературу треба
користити за припрему.
Водите рачуна о временском ограничењу за обављање сваког теста:
структуришите рад тако да не посветите превише времена једном питању или задатку, већ имајте у виду
укупан број питања и колико Вам је времена остало. Време за писање есеја или писане симулације не
може бити дуже од два сата, , а време за припрему усменог задатка не може бити дуже од 30 минута.
Кандидати који не испуне мерила за проверу ПФК имају право на повратну информацију.
Уколико желите да остварите ово право потребно је да се обратите кадровској јединици органа, односно
да тражите од конкурсне комисије повратну информацију и на тај начин можете стећи увид у грешке у
раду.
Најчешћа питања кандидата
Када ћу знати да ли је конкурсна комисија уважила сертификат о песедовању компетенције „Дигитална
писменост“?
Уобичајено, конкурсна комисија обавештава кандидате који су ослобођени провере компетенције „Дигитална
писменост“ мејлом, али и на сам дан провере, самим тиме потребно је за сваки случај вежбати задатке из ове
области, без обзира на то да ли сте приложили сертификат или не.
Када ћу бити обавештен о датуму провере Посебних функционалних компетенција?
Уобичајено, особа задужена за контактирање кандидата обавестиће кандидате о датуму, месту и времену провере три
радна дана пре провере, међутим овај временски оквир може бити и краћи.
ПРОВЕРА ПОНАШАЈНИХ (БИХЕЈВИОРАЛНИХ) КОМПЕТЕНЦИЈА
Основне информације
Након што сте успешно испунили мерила за проверу посебних функционалних компетенција, од кадровске службе органа
који спроводи конкурс добићете позив за проверу понашајних компетенција. Ова фаза се одвија у Служби за
управљање кадровима, под стручним вођством психолога. Имајте у виду да је провера понашајних компетенција процес
који траје више сати. Понашајне компетенције представљају скуп радних понашања потребних за
делотворно обављање свих послова у државном органу. Успех у раду одређен је не само тиме шта радимо, већ и како то
радимо.
Уредба
о компетенцијама дефинише 5 кључних понашајних компетенција које важе за сва радна места:
Управљање информацијама;
Управљање задацима и остваривање резултата;
Оријентација ка учењу и променама;
Изградња и одржавање професионалних односа;
Савесност, посвећеност и интегритет.
За сва руководећа радна места постоји и једна додатна компетенција:
Управљање људским ресурима.
Док се за радна места положаја провера још једна:
Стратешко управљање.
Свака од компетенција дефинисана је детаљније помоћу показатеља (индикатора) испољавања дате компетенције, а
облици провера понашајних компетенција који се, у складу са Уредбом о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним органима,
могу спроводити јесу: психометријски тестови, узорци понашања, интервју базиран на компетенцијама и упитник.
Психометријски тест
Психометријски тест је стандардизовани инструмент за процену способности и особина личности кандидата које су
повезане са компетенцијама потребним за делотворан рад на радном месту.
Провера когнитивних (интелектуалних) способности врши се помоћу задатака којима се проверавају различити аспекти
нашег интелектуалног функционисања (нпр. вербалне способности, логичке способности, нумеричке, спацијалне
способности/просторно сналажење, опсег радне меморије итд.)
Зашто задајемо различите задатке и проверавамо различите аспекте интелектуалног функционисања? Зар није
памет „једна“?
Иако у свакодневном животу људе опажамо као веома паметне, просечно паметне или можда мало спорије, оно на шта
често не обраћамо пажњу је да су људи у ствари паметни (и мање паметни) на различите начине. Неко на пример има
веома развијену вербалну интелигенцију, има велики фонд речи и веома добро барата њима, неко други може бити
мање „јак“ на речима, али зато може имати изузетно добро развијене нумеричке способности, може бити
добар у раду са математичким формулама и успешно решавати математичке задатке. Трећа особа може имати осредњи
успех у погледу нумеричких способности, али зато са лакоћом може решавати логичке задатке налик онима –
настави низ. Четврта особа може веома успешно решавати задатке који захтевају разумевање просторног распореда и
оријентације објеката или веома добро и брзо запажати измене детаља на слици, док на тесту вербалних способности
не демонстрира нарочито постигнуће.
Дакле, људи могу бити интелигентни на различите начине и ми то проверавамо задајући различите задатке когнитивних
способности како бисмо на што бољи начин апроксимирали њихове когнитивне капацитете.
Најбољи начин на који се можете спремити за проверу когнитивних способности је да на тестирање дођете наспавани и
одморни, а тестирању приступите на одговорно – опуштен начин. Зашто је важно да дођете одморни? Зато што
умор значајно утиче на нашу ефикасност приликом израде теста. Када смо уморни, наша пажња је снижена, степен
разумевања садржаја који је пред нама ослабљен, а брзина рада мања. Самим тим, наше постигнуће на тестовима на
којима је потребно одговарати што брже и што тачније, биће такође слабије. Да не бисте сами себе саботирали у
тренутку када Вам је важно да прикажете најбоље од себе, подржавамо Вас да будете одговорни и обезбедите себи
добар одмор и сан у дану који претходи тестирању. Шта то значи да тестирању треба да приступим на одговорно
– опуштен начин? Слушајте и пажљиво читајте упутство за израду сваког од задатака. Не почињите са израдом
задатка уколико нисте сигурни да сте га у потпуности разумели. Ако је остало још неких нејасноћа – питајте
особу која води тестирање. Више пута се догађало да кандидат има веома слабо постигнуће и да се на разговору
након тестирања испостави да је започео израду теста, а да је потом схватио да у ствари није разумео упутство.
Међутим, једном када сте започели израду теста, не можете се више вратити на упутство. Дакле, пре него што
започнете са израдом теста, кључно је да разумете шта се од Вас у датом задатку очекује, јер уколико нисте
схватили шта је потребно да радите сасвим је сигурно да ћете на том задатку имати слабо постигнуће. Немојте
брзати. Сетите се – рачунају се само тачни одговори и ако брзоплето приступите изради задатака, то може
негативно утицати на Ваше постигнуће. Фокусирајте се на задатак, не на време које пролази или размишљање „да
ли ћу ја ово моћи добро да урадим“. Исто се односи и на све Ваше друге активности на послу или код куће
– док траје тестирање оставите их по страни, мобилни телефон искључите да Вас не би узнемиравао и у
потпуности се посветите задацима који су пред Вама. Имамо само једну пажњу и ако је усмеримо на часовник или на
неке друге мисли, нећемо бити усмерени на задатак, а то може резултирати слабијим постигнућем. Зато фокусирајте
сву пажњу само на задатак и настојте да одговарате што брже, али и што тачније.
Узорци понашања
Узорак понашања представља поступак током којег се, кроз унапред припремљене групне и/или индивидуалне вежбе,
понашање које испољава кандидат посматра и процењује од стране тима обучених процењивача. Приликом овог процеса,
обучени процењивачи се руководе низом унапред одређених показатеља понашајних компетенција.
Вежбе које се користе у овом методу процене понашајних компетенција могу имати различите облике: индивидуалне,
групне, писане и „играње улога“. Циљ вежби је да подстакну испољавање понашања која су показатељи
испитиваних компетенција.
Упитник
Упитник је још један од метода за процену понашајних компетенција које предвиђа Уредба о интерном и јавном
конкурсу за попуњавање радних места у државним. Представља инструмент за проверу ставова, вредности,
интересовања и особина личности повезаних са компетенцијама. Упитник се може састојати од отворених и затворених
питања и скала процене на којима се кандидат изјашњава. Овај метод за испитивање понашајних компетенција могу
спроводити искључиво дипломирани психолози.
Интервју базиран на компетенцијама
Током спровођења интервјуа базираног на компетенцијама, психолог кандидату поставља питања која се односе на
његово понашање у одређеним околностима. Показатељи испољавања понашајних компетенција представљају примере
пожељног радног понашања који указују на присуство дате компетенције.
Да бисмо то илустровали, узећемо за пример компетенцију Изградња и одржавање професионалних
односа. Ова компетенција односи се на успешну комуникацију и сарадњу са колегама и заинтересованим
странама, а у циљу развоја дугорочних професионалних односа. Оно на основу чега ће интервјуер закључивати да ли,
и у којој мери, особа демонстрира поседовање ове компетенције јесу позитивни показатељи
испољавања ове компетенције:
oтворен је, љубазан и стрпљив према другима,
добар је слушалац, обраћа пажњу, разуме и учи из оног што други говоре,
јасан је, елоквентан и прецизан у саопштавању информација,
поштује и уважава друге,
укључује друге у дискусију, прихвата и надограђује идеје других,
ефикасно ради у тиму и сарађује са другима,
гради квалитетне односе и подстиче сарадњу у тиму,
доприноси групним процесима, предлаже другачији приступ ако нешто не иде добро,
комуницира на јасан и конструктиван начин и усмерен је ка решењу;
Психолог који обавља разговор ће кандидату постављати питања која се тичу кандидатових претходних искустава и
ситуација које су се односиле на сарадњу и комуникацију са другима. По овом принципу, током интервјуа,
психолог-процењивач ће испитати развијеност и других понашајних компетенција. Предвиђено време трајања интервјуа
је између 30 и 60 минута.
Пример
Узмимо, на пример, да је кандидат током разговора приказао себе као ћутљиву особу, давао штуре, недовољно
образложене одговоре који указују на то да је у групи повучен, да се не укључује претерано нити иницира узајамну
сарадњу, али је у принципу добронамеран, топао, љубазан, стрпљив, поштује саговорника, пажљиво слуша, може да
учи из повратне информације и конструктивно приступа решавању проблема.
Ако прођемо редом кроз показатеље (индикаторе) увидећемо да особа овог профила демонстрира поседовање
компетенције Изградња и одржавање професионалних односа за око половину индикатора, што би одговарало
просечном постигнућу кандидата.
Процена заступљености показатеља компетенције Изградња и одржавање професионалних односа
(5) укључује друге у дискусију, прихвата и надограђује идеје других,
НЕ пружа довољно доказа
(1) oтворен је, љубазан и стрпљив према другима
својим одговорима пружа довољно доказа
(6) ефикасно ради у тиму и сарађује са другима,
НЕ пружа довољно доказа
(2) добар је слушалац, обраћа пажњу, разуме и учи из оног што други говоре,
својим одговорима пружа довољно
доказа
(7) гради квалитетне односе и подстиче сарадњу у тиму,
/
својим одговорима делимично потврђује
(3) јасан је, елоквентан и прецизан у саопштавању информација,
НЕ пружа довољно доказа
(8) доприноси групним процесима, предлаже другачији приступ ако нешто не иде добро,
НЕ пружа довољно доказа
(4) поштује и уважава друге,
својим одговорима пружа довољно
доказа
(9) комуницира на јасан и конструктиван начин и усмерен је ка решењу;
својим одговорима пружа довољно
доказа
Питања на интервјуу везана за ваше врлине и мане
Зашто мислите да сте баш Ви прави кандидат за овај посао?
Овде Вам се пружа могућност да истакнете све оне квалитете које сте изоставили у пријавном обрасцу или
током усменог самопредстављања. Психолог жели да види колико сте мотивисани и како процењујете себе, да
ли сте препотентни, да ли сте реални или можда немате уопште самопоуздања. Реците му које су Ваше
најјаче стране, наравно, у контексту посла који бисте обављали. Добро би било и да се подробније
информишете о позицији за коју сте конкурисали, па да сходно потребама покажете како сте спремни и вољни
да дате допринос организацији уколико би Вас изабрали, а да притом то аргументовано можете да
истакнете.
Које су Ваше мане?
Психолог жели да сазна колико сте способни да реално сагледате своја ограничења, што је једна од кључних
особина неопходних за развој особе. Ово може бити неугодно питање ако се на њега не припремите. С
обзиром да сви имамо мане, требало би да истакнете бар неку, јер би у супротном то значило да нисте
самокритични и објективни. Али фокусирајте се на посао јер због тога сте дошли. То што сте пушач или што
грицкате нокте нису врлине, али вероватно нису пресудне ствари за посао. Такође, покушајте да мане
схватите као могућност и простор за усавршавање, покажите да се не бојите да признате да имате и лоших
особина јер сте свесни да на њима морате да радите, па чак иако је мана коју сте навели битна за Ваш
будући посао.
Вредновање понашајних компетенција
На основу кандидатовог постигнућа приликом спровођења провера понашајних компетенција, тј. на основу његових
одговора, демонстрираног понашања и резултата добијених на основу психометријске процене, психолог-процењивач ће
закључивати о степену заступљености сваког појединачног показатеља дате компетенције.
Коначна процена о томе у којој је мери кандидат демонстрирао присуство одређене компетенције изражава се на
петостепеној скали у зависности од доказа које је кандидат пружио током провере и то:
одсуство доказа да поседује компетенцију по свим индикаторима – 1 бод;
минимум доказа да поседује компетенцију по већини индикатора – 2 бода;
показује доказе да поседује компетенцију за половину индикатора – 3 бода;
јасно показује поседовање компетенције по већини индикатора – 4 бода;
јасно показује поседовање компетенције по свим индикаторима – 5 бодова.
Овде нам је важно да напоменемо да су критеријуми процене дефинисани на тај начин да оцена 3 одговара просечном
постигнућу кандидата, оцена 4 изнадпросечном, док оцена 5 високо изнадпросечном постигнућу. Слично томе, оцена 2
одговара исподпросечном постигнућу, док оцена 1 значи да кандидат није пружио довољно доказа о поседовању
компетенције који би били у складу са критеријумима дефинисаним за рад у државној управи.
Извештај о резултатима провере понашајних компетенција сачињава надлежни психолог из Службе за управљање
кадровима под шифром пријаве кандидата и доставља га комисији. Извештај садржи број постигнутих бодова кандидата
на свакој од компетенција, као и квалитативни опис сваке од проверених компетенција кандидата. Психолог,
представник Службе може на захтев комисије да комисији представи резултате провере понашајних компетенција из
сачињеног извештаја. Имајући у виду осетљивост података ове врсте, психолози из Службе за управљање кадровима
воде рачуна о њиховој заштити.
Представник кадровске јединице органа у ком је кандидат конкурисао обавештава кандидата о исходу процене
понашајних компетенција. Уколико оствари 1 бод на једној или више понашајних компетенција кандидат ће бити
обавештен да се, у складу са Уредбом о интерном и јавном конкурсу за попуњавање радних места у државним
органима, искључује из даљег поступка.
БРОЈ БОДОВА кандидата који су испунили услов
за даље учешће у изборном поступку
минимум
максимум
Извршилачка радна места
10
25
Руководећа радна места
12
30
Положаји
14
35
Резултати провере понашајних компетенција кандидата који је испунио мерила у једном конкурсном поступку важе 2
године од дана спровођења провере и аутоматски се преузимају за сваки конкурс у оквиру државне управе на који
особа конкурише током те 2 године. Резултати провере понашајних компетенција кандидата који није испунио мерила
у једном конкурсном поступку имају важност трајања од једне године од дана спроведене провере, у свим конкурсним
поступцима у органима државне управе, односно у државном органу.
Кандидати имају могућност да затраже детаљнију повратну информацију у вези са сопственим постигнућем на методима
који су се користили за проверу понашајних компетенција. Психолог ће им ове описне информације, али не и саме
оцене, саопштити усмено и лично у заказаном термину.
ДОСТАВА ДОКУМЕНТАЦИЈЕ
Основне информације
У изборном поступку заснованом на компетенцијама, кандидат конкурише путем пријавног обрасца, а документацију
доставља пре завршног интервјуа. Дакле, изборни поступак је промењен и у делу када се доставља
документација.
Ако сте успешно прошли прве три фазе, одосно испунили сте мерила за проверу општих, посебних и понашајних
компетенција Вама следи достава документације. Ово није фаза изборног поступка, али је свакако врло важан корак.
Уколико не доставите документацију у року или доставите документацију која није формално исправна, искључујете
се из даљег изборног поступка. Конкурсна комисија прегледа приспелу документацију и одлучује о исправности
истих.
Када успешно завршите и трећу фазу изборног поступка од кадровске службе органа добићете мејл у коме се
обавештавате да је неопходно да доставите документацију и за то, у складу са Уредбом, имате рок од 5 радних дана.
Како знате шта треба да доставите од докумената? Како да знате да ли Вам је документација формално правно
исправна? Оваква и слична питања су логична и разумна, а одговор потражите у тексту огласа (види одељак ,,Оглас
конкурса'').
Примери
IX Докази које прилажу кандидати који су успешно прошли фазе изборног поступка пре интервјуа са
конкурсном комисијом:
оригинал или оверена фотокопија уверења о држављанству; оригинал или оверена фотокопија
извода из матичне
књиге рођених;
ако сте у обрасцу пријаве навели да ћете сами достављати извод и уверење онда их прилажете у
оригиналу или овереној фотокопији. Извод или уверење могу бити старији од 6 месеци. Ако сте у
обрасцу пријаве навели да желите да то огран учини за Вас у том случају орган ће прибавити по
службеној дужности
оригинал или оверена фотокопија дипломе којом се потврђује стручна спрема
пракса је показала да кандидати најчешће достављају оверене фотокопије. Понекад је неопходно да
доставите и диплому основних студија као и диплому завршених мастер студија
проверите у тексту огласа да ли испуњавате услове за то радно место (ако се текстом огласа тражи
дипломирани економиста, а ви сте дипломирани филолог ваша пријава ће бити одбачена као недопуштена
(види одељак ,,Образац пријаве'').У
Правилницима о унутрашњем уређењу и систематизацији за одређена радна
места се наводи научно поље или област, па и у самом тексту огласа за одређено
радно место, ако не знате ком пољу припада ваша професија проверите.
Ако се текстом огласа од стручне спреме тражи стечено високо образовање из научне, односно стручне
области у оквиру образовно-научне области друштвено-хуманистичких наука на основним академским
студијама у обиму од 180 ЕСПБ бодова, основним струковним студијама, односно на
студијама у трајању до три године онда је неопходно да доставите диплому са којом доказујете 180
ЕСПБ бодова. Уколико доставите искључиво диплому са којом се види да имате 240 ЕСПБ бодова, ваша
пријава ће бити одбачена.
оригинал или оверена фотокопија доказа о положеном државном стручном испиту за рад у
државним органима
(кандидати са положеним правосудним испитом уместо доказа о положеном државном стручном испиту, подносе
доказ о положеном правосудном испиту)
Државни стручни испит није услов за запослење. Уколико као кандидат немате државни испит, када
будете примљени у року од 6 месеци биће Вам омогућено да полажете исти. Ако поседујете доказ о
положеном испиту доставите исти у оригиналу или овереној фотокопији.
оригинал или оверена фотокопија доказа о радном искуству у струци ( потврда, решење и други акти из
којих се види на којим пословима, у ком периоду и са којом стручном спремом је стечено радно
искуство).
Ово је врло важан доказ који достављате конкурсној комисији и често разлог за одбацивање пријаве.
Потврда мора бити тако написана да се из ње лако могу утврдити ваши лични подаци, степен стручне
спреме са којом сте радили и у којем периоду сте били код послодавца. Ако имате решења, уговоре,
анексе уговора или решења о прекиду радног односа доставите и то. Конкурсна комисија из приложених
доказа мора јасно да види почетак, континуитет и крај радног односа код одређеног послодавца. Често
се дешава да кандидати шаљу скениране потврде, то није исправно, тако да је најбоље да пошаљете оригинале
или оверене фотокопије.
Важно је поновити да вам се радно искуство у струци рачуна само након датума стицања дипломе.
Такође, радна књижица више није важећи документ, односно нема статус јавне исправе и не може се
користити као доказ о радном искуству.
Државни службеник који се пријављује на јавни конкурс, уместо уверења о држављанству и
извода из матичне
књиге рођених подноси решење о распоређивању или премештају на радно место у органу у коме ради или
решење да је нераспоређен.
(Ако сте државни службеник доставите последње решење о распоређивању)
Сви докази се прилажу у оригиналу или у фотокопији која је оверена код јавног бележника
(изузетно у
градовима и општинама у којима нису именовани јавни бележници, приложени докази могу бити оверени у
основним судовима, судским јединицама, пријемним канцеларијама основних судова, односно општинским
управама као поверени посао). Као доказ се могу приложити и фотокопије докумената које су оверене пре 1.
марта 2017. године у основним судовима, односно општинским управама.
Ако имате документе које су оверене пре 01.03.2017 године у општини валидни су и можете их поднети,
за сва остала документа након овог датума за оверу надлежан је јавни бележник)
Документа о чињеницама о којима се води службена евиденција су: уверење о држављанству, извод
из матичне
књиге рођених, уверење о положеном државном стручном испиту за рад у државним органима / уверење о положеном
правосудном испиту. Потребно је да учесник конкурса у делу Изјава* у обрасцу пријаве, заокружи на који начин
жели да се прибаве његови подаци из службених евиденција.
У обрасцу пријаве у обавези сте да заокружите на који начин желите да вам се прибаве подаци.
Тачније, да ли желите сами да прибавите документа или желите то орган да учини за вас. Молимо Вас да
водите рачуна о овом делу пријавног обрасца и попуните правилно део који се односи на
Изјаве (види одељак ,,Образац пријаве'')
Ако нисте сигурни или имате неке недоумице или нејасноће обратите се Лицу које је овлашћено за давање информација
о конкурсу. У тексту огласа наведено је име и презиме лица, број телефона, као и временски период када можете
звати.
Уколико вам документација није потпуна, исправна и благовремена ваша пријава се одбацује и искључујете се из
даљег изборног поступка, без обзира какве сте резултате остварили током изборног поступка. Ваши резултати остају
валидни у бази Службе за управљање кадровима наредних две године (оцене са провере општих и понашајних
компетенција).
ИНТЕРВЈУ СА КОМИСИЈОМ И ВРЕДНОВАЊЕ КАНДИДАТA
Основне информације
Интервју са комисијом је четврта и завршна фаза изборног поступка. Оквир компетенција, поред општих, посебних
функционалних и понашајних компетенција одређује и кључне вредности, односно усклађеност између особе, с једне
стране и радног места и организације, односно државне управе, са друге стране.
Завршни разговор са комисијом усмерен је на процену Ваше адекватности у погледу мотивације за обављање одређеног
посла у државној управи и поседовање кључних вредности који одликују и обликују рад у државној управи, односно
Ваше уклапање у сам систем државне администрације.
У завршној фази, орган који спроводи конкурс Вам шаље позив путем мејла или телефона о тачном датуму, времену и
месту одржавања завршног интервјуа. Интервју се одржава у просторијама тог органа или у просторијама Службе за
управљање кадровима и може трајати до 20 минута.
Интервју се спроводи путем структурираних питања, отвореног типа, тако да имате простора да кажете све о себи на
постављена питања. Питања могу бити различитог садржаја. Питања могу постављати сви чланови конкурсне
комисије.
За област мотивације, пример питања:
Шта Вас препоручује за овај посао? Шта Вас је мотивисало да конкуришете за ово радно место?
За област организационих вредности, пример питања:
Какав је Ваш став о лојалности запосленог према организацији? Шта запослени добија са тим, а шта губи?
У току разговора конкурсна комисија процењује колики је ниво ваше мотивације и степен заинтересованости за рад у
државним органима као и степен прихватања вредности државних органа и то на тростепеној скали:
6 бодова – веома високо изражена мотивација (кандидат је показао веома високу мотивацију за рад на
радном месту у државном органу, пристајање уз вредности државних органа и усклађеност са радним местом);
4 бода – осредње изражена мотивација; (кандидат је показао умерену изражену мотивацију за рад на
радном месту у државном органу, пристајање уз вредности државних органа и усклађеност са радним местом);
2 бода – ниско изражена мотивација. (кандидат је показао ниско изражену мотивацију за рад на радном
месту у државном органу, пристајање уз вредности државних органа и усклађеност са радним местом).
У завршном интервју кандидат се представља под шифром, именом и презименом.
Сваки члан комисије Вас самостално бодује. Затим, сви чланови комисије консезусом долазе до коначне оцене,
односно јединственог броја бодова ( 6, 4 или 2).
Важно је нагласити да на основу завршног разговора нема елиминације кандидата. Бодове које добијете на
завршном интервју сабирају се са претходним освојеним бодовима из других фаза.
На крају, комисија сачињава ранг листу кандидата на основу укупног постигнућа и обавештава Вас путем решења о
изабраном кандидату у изборном поступку, у писаној форми. Јасније објашњење ћете наћи у чланку „ Листа
кандидата“. Зато проверавајте пошту и будите приправни како би на време добили обавештење.
Савети и како се припремити
Сазнајте што више информација о државном органу за који сте аплицирали (путем интернет странице, преко
познаника, пријатеља…).
Добро промислите о кључним детаљима из ваше биографије и припремите се да их адекватно представите.
На питања која би могла да вас прикажу у лошем светлу (нпр. период када сте били без посла, разлог напуштања
претходног послодавца), припремите неутралне одговоре.
Припремите 2-3 релевантна питања која ћете поставити комисији када добијете прилику за то.
Потребно је да оставите што бољи утисак! Имајте на уму да је први утисак који оставите на некога јако
важан и тешко се мења.
Увек дођите 10 минута раније.
Водите рачуна о свом држању (немојте се клатити на столици, опуштено седети као на плажи, показивати
нервозу, кршити прсте...).
Немојте прекрштати руке испред себе, јер тако правите непотребну дистанцу.
Одржавајте контакт очима са саговорником, јер је то потребно за успешну комуникацију.
Будите искрени, односно будите то што јесте.
Пажљиво саслушајте питање до краја, размислите о свом одговору, али немојте правити превише дуге
паузе.
Говорите јасно и самоуверено, иако је присутна а и природна позитивна трема
Реците своје мишљење када вас за њега питају.
Покажите мотивацију, да волите да радите и да се добро уклапате у колектив.
Немојте одмах постављати питања везана за плату или годишњи одмор.
И наравно немојте изгледати успавано, опијено, не миришите на дувански дим и не жваћите жваку.
Важно је да на интервју дођете сити, одморни и наспавани.
Пожељно је да, уз помоћ информација које сте прикупили о државном органу и датом радном месту, члановима
конкурсне комисије поставите неколико питања кроз која ћете показати ваше исправно разумевање начина
пословања и организационих циљева, као и конкретног радног места.
Најчешће грешке кандидата
Грешке које се најчешће праве када је интервју у питању су: кашњење, неуредан спољашњи изглед,
незаинтересованост, неприпремљеност, негативни коментари о претходном послодавцу и колегама, истицање сопствених
заслуга, негативан став према одређеним темама (неповерење у процес селекције, политички коментари, сарказам),
недоследност, покушаји шармирања чланова комисије, неразговетан говор, прављење дигресија, нејасно изражавање,
неприкладан речник, неформална комуникација, штури или преопширни одговори, драмске паузе и сл.
Позитивну трему ставите под мишку, а негативну оставите код куће!
Пуно успеха вам желимо у добијању жељеног посла.
КОНАЧНА ЛИСТА КАНДИДАТА
Основне информације
Формирање коначне ранг листе кандидата „означава“ крај изборног поступка. Након што сте као кандидат
успешно прошли све фазе изборног поступка остаје Вам да чекате доношење решења о избраном кандидату. Радња која
претходи доношењу решења јесте формирање коначне ранг листе кандидата.
Комисија на основу постигнутих резултата кандидата у свим фазама изборног поступка, сачињава листу свих кандидата
који су испунили мерила прописана за избор за извршилачка радна места и радна места за пријем приправника,
рангирањем према резултатима кандидата од највећег ка најмањем. Ако по основу постигнутих резултата два или више
кандидата имају исти број бодова рангирање се обавља према додатним критеријумима.
Листа кандидата који су испунили мерила за избор доставља се руководиоцу органа, а уз листу кандидата комисија
доставља и записник о свом раду. Записнике потписују чланови конкурсних комисија.
Листа кандидата која су испунили мерила садржи списак кандидата под шифрама пријаве и оствареним бројем бодова у
изборном поступку. Име и презиме се открива само за изабраног кандидата као и број бодова који је постигнут у
изборном поступку. Листа кандидата објављује је се на сајту органа који је расписао конкурс као и на интернет
страници Службе за управљање кадровима на којој можете приступити на овом линку.
Будите ажурни, пратите сајт органа у којем сте конкурисали као и сајт Сук-а како би сте били информисани и
сазнали какав је исход конкурса где сте аплицирали.
Пример
Пред Вама се налази пример једне листе кандидата који су испунили мерила за избор за попуњавање извршилачких
радних места у Министарству привреде
ЛИСТА КАНДИДАТА КОЈИ СУ ИСПУНИЛИ МЕРИЛА ЗА ИЗБОР
на радно место за
праћење међународне сарадње
,
звање саветник, Група за међународну сарадњу, Одељење за међународну сарадњу и европске интеграције
Редни број
Шифра кандидата
Укупан број бодова
1.
2Ј0409192И40
47
2.
2Ј0409192И47
45
Кандидат који је изабран у изборном поступку:
Име и презиме
Шифра кандидата
Мирела Лончар
2Ј0409192И40
ЛИСТА КАНДИДАТА КОЈИ СУ ИСПУНИЛИ МЕРИЛА ЗА ИЗБОР
на радно место
за унапређење пословног окружења у привреди
, звање саветник, Одељење за
индустријски развој, Сектор за приватизацију, стечај и индустријски развој