Важно је не само шта радимо, већ и како то радимо
Селекција Интервју

Важно је не само шта радимо, већ и како то радимо

пре 2 године

Аутор текста: Маја Милошевић

О провери понашајних компетенција разговарали смо са Александром Станковић, начелницом Одељења за одабир кадрова Службе за управљање кадровима.


Један од обавезних корака сваког кандидата који претендује да се запосли у органима државне управе, пре него што преда своја документа и дође на разговор са комисијом, јесте провера понашајних компетенција. Понашајне компетенције представљају скуп радних понашања потребних за делотворно обављање свих послова у државном ограну.  Кандидати се међусобно разликују по томе у ком степену су оне развијене.

Провера понашајних компетенција се састоји из две врсте провера, односно провере општих когнитивних способности (теста интелигенције), који се ради први, и теста личности. Оба теста се раде на рачунару, а одговара се једноставним кликом мишем. Након завршетка тестова и обраде података од стране психолога, са кандидатима се ради интервју базиран на компетенцијама.

Када ће се одржати провера понашајних компетенција зависи од броја кандидата и од степена расположивости термина у СУК-у. Размак између провере посебних функционалних компетенција и провере понашајних углавном је до две недеље.

 

  • Зашто је важно да се провере понашајне компетенције?

„Није довољно да неко има само стручна знања – потребно је нешто више. Важно је не само шта радимо, већ и како радимо.  

Човек је комплексно биће, не можемо га сводити на просто познавање Закона о буџету, на пример, то нам не говоримо много о особи. Морамо узети у обзир све црте личности, ставове и вредности које су део њега и обликују његово понашање у радној средини. Врло је важно у којој мери ће, мање или више успешно, постизати резултате у радној средини, како управља информацијама, колико је отворен за новине и учење, какав је у сарадничким односима и какав је према другима. На крају, да ли постижемо резултате и циљеве, односно како радимо  битно је за орган где радимо, али и шире, јер доноси бољитак у функционисању целокупне државе.“

  • Шта сваки кандидат може да очекује када дође на тестирање?

„Кандидат може да очекује да ће се задржати до три сата, да ће добити јасну инструкцију шта треба да ради и да ће бити уведен у читаву тест ситуацију. Такође, може да очекује да ће добити подршку уколико му нешто не буде јасно. За све недоумице одмах дајемо одговор. Не крећемо у тестирање ако некоме није јасно све што треба да се ради. Ако током тестирања кандидат има неко питање, само треба да подигне руку и ми ћемо прићи у тишини да му то разјаснимо, али наравно, не и да дамо тачан одговор на то питање“

  • Како се постављате у ситуацији када је кандидат нервозан и има трему?

„Ми пратимо ситуацију у сали током тестирања. Знамо да постоји одређени степен нелагоде код доласка на психолошко тестирање, и то је природно. Међутим, постепеним увођењем у тест ситуацију и детаљним разјашњавањем покушавамо да смањимо анксиозност. Увек питамо кандидате како су и да ли су физички спремни, а они имају право на паузу и освежење пре него што крену са радом. Уколико је кандидат болестан или се не осећа спремно, било би добро да не долази и обавести кадровску јединицу органа. Ми излазимо у сусрет потребама кандидата које су документоване.”

  • Да ли постоји могућност да кандидат не прође тестирање?

„Може, тада говоримо о томе да кандидат није испунио мерила. То значи да је на једној или више компетенција добио оцену један, а додатно то значи да губи право да учествује у даљем изборном поступку.

Особа која не испуњава мерила је особа која би у радној средини лоше управљала информацијама, лоше их обрађивала и не би умела да се стара о безбедности информација. Та особа би у раду често грешила, понављала исте грешке и не би могла да се организује и заврши неки посао. То је особа која би одлагала посао или не би уопште приступала раду, особа која би каснила и пробијала рокове. Такође, особа која не види простор за свој развој и не вреднује даље усавршавање, нити има представу шта би код себе побољшала. У сарадничким односима то би била особа која је конфликтна и није у стању да буде део тима. Неко ко не би градио односе и уливао поверење.”

  • Понекад се за конкретно радно место тражи одређени профил особе. Да ли је то случај и са радним местима у јавном сектору? Да ли постоји „савршени“ тип кандидата који је тражен?

„Ми немамо могућност да кројимо одређене компетенције за конкретно радно место. Постоји разлика кад говоримо о индикаторима за руководилачка и извршилачка радна места, али увек говоримо о унапред датом оквиру понашајних компетенција (то је модел тзв. 5+2, где се првих пет компетенција односе на извршилачка радна места, а две се додају за руководећа радна места).

Наравно да тражимо доброг кандидата – особу која је посвећена, савесна, одговорна и лојална у раду, а коректна, професионална и љубазна у сарадничким односима.”

  • Која је најчешћа недоумица коју кандидати имају?

„Честа питања су да ли има негативних поена, ако истекне време шта се дешава са задатком, да ли ако је на једно питање кандидат одговорио погрешно може да падне, да ли да одговори на питање на које није сигуран… Један од тестова има негативне поене и ми их на то припремимо, а пред сваки задатак постоји и писано упутство.

Пред тестирање нагласимо да је важно да кандидати буду брзи, али и тачни. То што је неко погрешио на једном задатку не утиче на укупан резултат, али ако погреши на десет, свакао да ће имати утицаја на коначни исход. Важно је да су кандидати концентрисани, да читају упутство и расподеле време, наравно и да одговоре тачно на она питања која знају.

  • Која су Ваша очекивања од сваког кандидата?

„Очекујемо од њих да слушају инструкцију и да дођу на време. Да мирно сачекају своје време за разговор након завршеног теста и не ометају друге кандидате. Очекујемо да током тестирања и на интервјуу буду усмерени на разговор и да све своје приватне проблеме и мисли оставе са стране. Како би остварили добре резултате, потребно је да се у потпуности посвете изборном поступку. Да се не улепшавају, нити да се оцрне.

Савет за све кандидате јесте да дођу одморни, наспавани и сити. Кандидати могу да нас позову или погледају наш сајт  уколико имају неке недоумице у вези са психолошким тестирањем.”

Отворена врата СУК-а

Пријави се на мејлинг листу.


Слањем Ваше мејл адресе сагласни сте да се иста користи само ради обавештавања о детаљима одржавања овог догађаја.

Једнакост

Служба за управљање кадровима чува Ваше право на различитост и једнаке могућности запошљавања у органима државне управе.

Сазнај више!

Прикључи се и ти

Буди у току!

Служба за управљање кадровима отворила је многе информативне канале за комуникацију са заинтересованом јавношћу.

више од

260000

решених квизова у нашем Кутку знања.

више од

1000

оглашених конкурса у последњих годину дана за потребе државних органа широм земље.

више од

4000

тестираних кандидата у последњих годину дана за потребе конкурса широм земље.

Хвала што посећујете

Кутак за кандидате

Служба за управљање кадровима