Добро дошли на нашу нову веб-презентацију! Ако тражите претходну верзију сајта, можете јој приступити путем линка.

Баријере партиципације у образовању одраслих

Стручно усавршавање Баријере Партиципација

Образовање и учење као камен темељац сваке успешне организације која препознаје значај развоја компетенција својих запослених и улаже своје напоре у том смеру. Које су то баријере у образовним активностима са којима се одрасли суочавају и на који начин се исте могу превазићи?

Катарина Чаировић, дипл. андрагог 14. април 2022.
Баријере партиципације у образовању одраслих

Које су баријере партиципације у образовним активностима са којима се одрасли суочавају?

Посебно значајна подела баријера партиципације у образовним активностима одраслих ауторке Крос обрађена у андрагошкој литератури упућује на постојање ситуационих, институционалних и диспозиционих баријера.

  • Ситуационе баријере обухватају конкретне животне ситуације у одређеном времену (цена обука, недостатак времена, породичне и пословне обавезе и одговорности, проблеми са саобраћајем).
  • Институционалне баријере обухватају потешкоће са планирањем, распоредом термина, транспортом или локацијом, недовољну информисаност о понуди програма образовања одраслих, недостатак обука које потенцијални полазници перципирају као интересантне или практичне, па чак и систем образовања који није довољно прилагођен одраслима.
  • Диспозиционе баријере обухватају негативне ставове и уверења одраслих према образовању, мишљење да је неко сувише стар за учење, недостатак самопоуздања, те недовољну освешћеност образовних потреба.

Према резултатима Анкете о образовању одраслих (Adult Education Survey – AES) спроведене у Србији 2011. и 2016. године, међу најчешћим разлозима за неучествовање у формалном или неформалном образовању/обукама на првом месту се налазе трошкови (обука је била прескупа), затим породични разлози и обавезе, док је трећи разлог преклапање термина обуке са радним временом због чега не могу да ускладе распоред.

На који начин се могу превазићи ове баријере?

Када говоримо о програмима стручног усавршавања државних службеника, могу се уочити извесни напори у смеру превазилажења појединих баријера партиципације. Следи неколико примера:

  • Трошкови програма на којима се заснива стручно усавршавање државних службеника не покривају полазници, већ се финансирају средствима из буџета Републике Србије.
  • Уведен је Вебинар као облик стручног усавршавања и нови облик реализације, одржава се онлајн и омогућава приступ полазника са различитих локација; своју примену је пронашао поготово током пандемије коронавируса.
  • Програми, облици, методе и технике реализације и слично прилагођени су одраслим људима – полазницима.
  • Национална академија за јавну управу информише контакт особе из кадровске јединице сваког органа о актуелној понуди обука, које потом о томе обавештавају и остале државне службенике запослене у том органу.

Ипак, диспозиционе баријере се показују као посебан изазов, а долазак до решења је, како се чини, још изазовнији. Да ли је први корак ка њиховом превазилажењу неопходност да индивидуа пре свега призна своју несигурност и неспремност, те уложи труд у ослобађање од неоснованих уверења, посебно је питање. Један од кључних аспеката сасвим сигурно је подршка радне средине (колега и надређених) и подстицај да активно истражује и укључи се у активности усмерене ка свом личном и професионалном развоју. Све ово говори у прилог томе да образовање и учење морају постати једне од основних вредности организационих култура у државним органима, а да руководиоци – лидери својим личним примером морају демонстрирати да се не ради само о декларативној вредности, већ о камену темељцу сваке успешне организације која препознаје значај развоја компетенција својих запослених и улаже своје напоре у том смеру.

Буди у току!

Прикључи се и ти

Служба за управљање кадровима отворила је многе информативне канале за комуникацију са заинтересованом јавношћу.

Viber

Instagram

Facebook

LinkedIn

TikTok

Youtube

Програм Вибер заједнице

Скенирајте QR код да бисте се придружили заједници

Понедељак

Како да унапредите своју каријеру

Уторак

Све о изборном поступку и понашајним компетенцијама

Среда

Конкурси за нова радна места

Четвртак

Дан за ваша питања (од 12 до 14 часова)

Петак

Припрема за проверу општих функционалних компетенција