Како изгледа процес решавања радног спора када се дијалог стави испред конфликта? Овај блог открива улогу Републичке агенције за мирно решавање радних спорова, начин рада миритеља и арбитара, као и конкретне користи за запослене, послодавце и друштво у целини.
Како бисте описали основну мисију и рад ваше Aгенције?
Основна мисија Агенције јесте да, кроз поступке мирења и арбитраже, пружи подршку странама у спору у тражењу заједнички прихватљивог решења. Истовремено, Агенција делује превентивно, подстичући дијалог, разумевање и сарадњу између послодаваца, запослених и њихових организација. На тај начин она активно доприноси очувању стабилности у радним односима и јачању социјалног дијалога као једног од основа савременог друштва.
Републичка агенција за мирно решавање радних спорова представља не само институцију која пружа механизам за решавање конфликата већ и симбол правне и друштвене културе, културе дијалога, уважавања, и одговорног приступа у заштити радних права.
Које су најважније области у којима ваша Агенција тренутно делује и пружа услуге грађанима?
Агенција је надлежна за обављање стручних послова који обухватају организовање и спровођење поступака мирног решавања индивидуалних радних спорова и колективних радних спорова. Ови поступци се воде у складу са законом, на основу начела добровољности, хитности и непристрасности, а спроводе се у форми мирења или арбитраже, у зависности од природе спора и сагласности страна. Агенција обезбеђује стручну, административну и логистичку подршку у свим фазама поступка, а поступци се воде без трошкова за стране у спору. Такође, грађанима се пружа и услуга СОС мобинг линије 0800/300-601 која је бесплатна и доступна 24 часа, а на основу које грађани могу да се информишу на који начин могу да се заштите од злостављања на раду.
Како је организован ваш тим — које професије и стручњаци чине вашу Агенцију и како међусобно сарађују?
Агенција спада у мале државне органе са укупно 9 радних места, од тога један државни службеник на положају, седам државних службеника на извршилачким радним местима и један намeштeник. За обављање послова из делокруга Агенције образоване су две основне унутрашње јединице: Група за правне и стручне послове мирног решавања радних спорова и Група за финансијске и евиденционе послове. У Групи за правне послове су запослени правници, док су Групи за финансијске послове економисти. У пракси се показало као најбоље решење да се у тиму нађу запослени различитих професија јер се на тај начин знања и искуства допуњују.
Како миритељи и арбитри доприносе раду ваше Агенције и шта је њихова кључна улога у процесима које водите?
У Републичкој агенцији за мирно решавање радних спорова воде се поступци мирења и арбитраже. Ове поступке воде миритељи и арбитри који нису запослени у Агенцији, већ се бирају на Јавном конкурсу.
Улога арбитра је да саслуша обе стране, размотри изведене доказе и донесе коначно решење које има снагу извршне исправе. Предност арбитраже огледа се у њеној брзини, стручној заснованости и чињеници да је поступак бесплатан за обе стране. На овај начин запослени могу ефикасно заштитити своја права, а послодавци избећи дуготрајне и скупе судске спорове. Арбитража доприноси растерећењу судова, повећању правне сигурности и развоју културе социјалног дијалога.
Колективни радни спорови се решавају методом мирења у складу са Законом о мирном решавању радних спорова.
Мирење је поступак у коме миритељ пружа странама у колективном спору стручну помоћ у циљу постизања споразума или доноси необавезујућу препоруку о начину решавања спора.
Такође, Агенција подстиче миритеље и арбитре да у срединама у којима живе и раде буду амбасадори Агенције и да шире идеју мирног решавања радних спорова.
Миритељи и арбитри су екстерни експерти и има их у овом тренутку око 100. Они јесу претежно правници, али их има и из многих других струка. Они су и кључни чланови нашег тима и пуно улажемо у њихову међусобну сарадњу, имамо заједничке обуке, имали смо међународне тренинге на Тари, Златибору, Соко Бањи, а два пута годишње и у Београду. Ове године нам је специјални гост био и СУК који је узео учешће на једном од наших панела. Многи наши миритељи и арбитри кажу да се у нашој Агенцији осећају као у породици.
Ко може да постане миритељ или арбитар у оквиру ваше Агенције — који профили, квалификације или искуство су потребни?
За миритеље и арбитре у Републичкој агенцији за мирно решавање радних спорова могу бити изабрана лица која испуњавају законом прописане услове. То пре свега подразумева да су држављани Републике Србије, да имају високо образовање и најмање пет година радног искуства у области радних односа, као и да нису осуђивани за кривична дела која би их чинила неподобним за ову врсту посла. Поред тога, од кандидата се очекује висок степен професионалног и личног интегритета.
За обављање послова арбитра прописани су и додатни услови – кандидат мора имати положен правосудни испит или звање редовног професора факултета из позитивно-правних предмета.
Важно је истаћи да миритељ не мора бити правник. Кандидат може бити из различитих професионалних области, под условом да поседује релевантно искуство у области радних односа. Управо та интердисциплинарност представља предност система мирног решавања спорова, па се у пракси показало да, на пример, психолози могу бити изузетно успешни миритељи.
Да ли у оквиру Агенције постоје могућности за студенте, приправнике или младе професионалце да стекну практично искуство? Како изгледа та пракса/програм?
Републичка агенција за мирно решавање радних спорова систематски улаже у развој младих кадрова и јачање веза са академском заједницом. У том циљу, Агенција има закључене споразуме о сарадњи са Правним факултетима Универзитета у Београду, Косовској Митровици, Крагујевцу и Нишу.
Оквир ових споразума омогућава студентима да стекну практично искуство кроз стручну праксу у Агенцији, као и да се упознају са конкретним аспектима мирног решавања радних спорова и функционисањем државне управе. Током праксе, студенти пролазе кроз све организационе целине Агенције, где им запослени преносе знања о својим надлежностима, свакодневним задужењима и специфичностима рада у јавном сектору.
На овај начин Агенција доприноси образовању будућих правника и других стручњака, подстичући развој културе дијалога, социјалног мира и алтернативног решавања спорова већ током студија. По завршетку праксе, студентима се издаје одговарајућа потврда о обављеној стручној пракси.
Које пројекте или активности планирате у наредној години, а који су посебно важни за грађане или потенцијалне запослене?
У наредној години, Агенција ће наставити да шири идеју мирног решавања радних спорова, да се унапређује и развија. Посебан акценат треба дати повећању видљивости рада Агенције, те планирамо да се у склопу различитих пројеката велики број грађана упозна са предностима мирног решавања радних спорова пред Агенцијом. Ту имамо пројекат са Међународном организацијом рада „Оснаживање социјалног дијалога у Републици Србији“, затим укључени смо у пројекат израде новог Закона о раду, а аплицирали смо и за ИПА пројекат прекограничне сарање са сличном институцијом из Бугарске. Такође, на нивоу ЕУ активни смо у стварању мреже оваквих агенција и тела у европском простору и ту ће бити више пројеката.
Имамо заиста сарадњу високог квалитета са свима, од региона, преко ЕУ, па и САД где смо били гости америчке Федералне службе за мирење и посредовање. Сва размена искустава је потврђена и квалитетом у нашем раду, тако да смо први носиоци CAF ознаке квалитета у Републици Србији, на шта сам веома поносан као директор.
На који начин ваша агенција доприноси унапређењу сарадње и дијалога између страна укључених у конфликте или процесе који доводе до решења?
Агенција представља важан стуб система социјалног дијалога и заштите радних права у Србији, промовишући културу дијалога, сарадње и ефикасног решавања радних конфликата.
Агенција омогућава запосленима и послодавцима да индивидуалне и колективне радне спорове решавају на миран, поверљив и брз начин. Запослени тако остварују своја права без дуготрајних поступака, а послодавци могу смањити трошкове и изградити конструктивне односе са својим радницима.
У оквиру својих надлежности, Агенција поступа у решавању споровa, укључује се у колективно преговарање и у одређеним случајевима може покренути поступак по службеној дужности. Тиме стране у спору имају законску обавезу да приступе поступку, што доприноси превенцији конфликата и јача институционални систем.
Посредовањем у спорним ситуацијама, Агенција подстиче очување социјалног мира, повећава правну сигурност и доприноси транспарентности и предвидивости у пословању.
Како би описали професионалне и личне предности рада у вашој Агенцији — шта бисте истакли као највећу вредност за ваш тим?
Запослени у Републичкој агенцији за мирно решавање радних спорова представљају њену праву покретачку снагу. У непосредном контакту са странкама, институцијама и социјалним партнерима, они препознају изазове и траже решења, често корак испред оквира задатог посла, градећи поверење у поступке и мисију Агенције. С обзиром да је реч о малом органу, сваки изазов и активност која се реализује захтева пуну посвећеност и одличну сарадњу свих запослених. Мислим да је наша највећа вредност и снага то што имамо добар тим и складан однос међу запосленима.
Агенција подржава запослене у погледу додатног оспособљавања и стицања знања и сваки запослени који покаже иницијативу за додатним учењем има пуну подршку.
Шта бисте поручили младим људима који размишљају о томе да граде каријеру у области ваше Агенције — посебно онима који разматрају улогу миритеља/арбитра или рад у јавном сектору?
Посао у државној управи је одговоран и захтеван, али вам доноси и различите предности у односу на посао у приватном сектору. Миритељи и арбитри нису запослени у Агенцији, већ су то реномирани стручњаци у области радног права који својим професионализмом и непристрасношћу јачају уверење да се правна заштита може остварити и ван суда, у поступку који поштује достојанство сваког учесника и подстиче сарадњу уместо конфликта.
Сваком младом човеку који почиње да гради каријеру, а посебно онима који су заинтересовани за радно право, значило би да буду изабрани и уписани у Именик миритеља и арбитара, у који су уписани тренутно неки од наших најцењенијих професора, судија у пензији, адвокати и други стручњаци у области радног права. И то са територије целе наше земље, од Суборице, Врања, Сјенице, Косовске Митровице до Ниша, Новог Сада, Крагујевца и наравно Београда.
Програм Вибер заједнице
Скенирајте QR код да бисте се придружили заједници
Понедељак
Како да унапредите своју каријеру
Уторак
Све о изборном поступку и понашајним компетенцијама
Среда
Конкурси за нова радна места
Четвртак
Дан за ваша питања (од 12 до 14 часова)
Петак
Припрема за проверу општих функционалних компетенција