Радни спор? Постоји бољи начин од суда: мирно решење које штити ваша права.

Радно право Интервју Државна управа као пожељни послодавац

Како изгледа процес решавања радног спора када се дијалог стави испред конфликта? Овај блог открива улогу Републичке агенције за мирно решавање радних спорова, начин рада миритеља и арбитара, као и конкретне користи за запослене, послодавце и друштво у целини.

др Ивица Лазовић, директор Републичке агенције за мирно решавање радних спорова 26. децембар 2025.
Радни спор? Постоји бољи начин од суда: мирно решење које штити ваша права.

Како бисте описали основну мисију и рад ваше Aгенције?

Основна мисија Агенције јесте да, кроз поступке мирења и арбитраже, пружи подршку странама у спору у тражењу заједнички прихватљивог решења. Истовремено, Агенција делује превентивно, подстичући дијалог, разумевање и сарадњу између послодаваца, запослених и њихових организација. На тај начин она активно доприноси очувању стабилности у радним односима и јачању социјалног дијалога као једног од основа савременог друштва.

Републичка агенција за мирно решавање радних спорова представља не само институцију која пружа механизам за решавање конфликата већ и симбол правне и друштвене културе, културе дијалога, уважавања, и одговорног приступа у заштити радних права.

 

Које су најважније области у којима ваша Агенција тренутно делује и пружа услуге грађанима?

Агенција је надлежна за обављање стручних послова који обухватају организовање и спровођење поступака мирног решавања индивидуалних радних спорова и колективних радних спорова. Ови поступци се воде у складу са законом, на основу начела добровољности, хитности и непристрасности, а спроводе се у форми мирења или арбитраже, у зависности од природе спора и сагласности страна. Агенција обезбеђује стручну, административну и логистичку подршку у свим фазама поступка, а поступци се воде без трошкова за стране у спору. Такође, грађанима се пружа и услуга СОС мобинг линије 0800/300-601 која је бесплатна и доступна 24 часа, а на основу које грађани могу да се информишу на који начин могу да се заштите од злостављања на раду.

 

Како је организован ваш тим — које професије и стручњаци чине вашу Агенцију и како међусобно сарађују?

Агенција спада у мале државне органе са укупно 9 радних места, од тога један државни службеник на положају, седам државних службеника на извршилачким радним местима и један намeштeник. За обављање послова из делокруга Агенције образоване су две основне унутрашње јединице: Група за правне и стручне послове мирног решавања радних спорова и  Група за финансијске и евиденционе послове. У Групи за правне послове су запослени правници, док су Групи за финансијске послове економисти. У пракси се показало као најбоље решење да се у тиму нађу запослени различитих професија јер се на тај начин знања и искуства допуњују.

 

Како миритељи и арбитри доприносе раду ваше Агенције и шта је њихова кључна улога у процесима које водите?

У Републичкој агенцији за мирно решавање радних спорова воде се поступци мирења и арбитраже. Ове поступке воде миритељи и арбитри који нису запослени у Агенцији, већ се бирају на Јавном конкурсу.

Улога арбитра је да саслуша обе стране, размотри изведене доказе и донесе коначно решење које има снагу извршне исправе. Предност арбитраже огледа се у њеној брзини, стручној заснованости и чињеници да је поступак бесплатан за обе стране. На овај начин запослени могу ефикасно заштитити своја права, а послодавци избећи дуготрајне и скупе судске спорове. Арбитража доприноси растерећењу судова, повећању правне сигурности и развоју културе социјалног дијалога.

Колективни радни спорови се решавају методом мирења у складу са Законом о мирном решавању радних спорова.

Мирење је поступак у коме миритељ пружа странама у колективном спору стручну помоћ у циљу постизања споразума или доноси необавезујућу препоруку о начину решавања спора.  

Такође, Агенција подстиче миритеље и арбитре да у срединама у којима живе и раде буду амбасадори Агенције и да шире идеју мирног решавања радних спорова.

Миритељи и арбитри су екстерни експерти и има их у овом тренутку око 100. Они јесу претежно правници, али их има и из многих других струка. Они су и кључни чланови нашег тима и пуно улажемо у њихову међусобну сарадњу, имамо заједничке обуке, имали смо међународне тренинге на Тари, Златибору, Соко Бањи, а два пута годишње и у Београду. Ове године нам је специјални гост био и СУК који је узео учешће на једном од наших панела. Многи наши миритељи и арбитри кажу да се у нашој Агенцији осећају као у породици.

                                           

Ко може да постане миритељ или арбитар у оквиру ваше Агенције — који профили, квалификације или искуство су потребни?

За миритеље и арбитре у Републичкој агенцији за мирно решавање радних спорова могу бити изабрана лица која испуњавају законом прописане услове. То пре свега подразумева да су држављани Републике Србије, да имају високо образовање и најмање пет година радног искуства у области радних односа, као и да нису осуђивани за кривична дела која би их чинила неподобним за ову врсту посла. Поред тога, од кандидата се очекује висок степен професионалног и личног интегритета.

За обављање послова арбитра прописани су и додатни услови – кандидат мора имати положен правосудни испит или звање редовног професора факултета из позитивно-правних предмета.

Важно је истаћи да миритељ не мора бити правник. Кандидат може бити из различитих професионалних области, под условом да поседује релевантно искуство у области радних односа. Управо та интердисциплинарност представља предност система мирног решавања спорова, па се у пракси показало да, на пример, психолози могу бити изузетно успешни миритељи.

 

Да ли у оквиру Агенције постоје могућности за студенте, приправнике или младе професионалце да стекну практично искуство? Како изгледа та пракса/програм?

Републичка агенција за мирно решавање радних спорова систематски улаже у развој младих кадрова и јачање веза са академском заједницом. У том циљу, Агенција има закључене споразуме о сарадњи са Правним факултетима Универзитета у Београду, Косовској Митровици, Крагујевцу и Нишу.

Оквир ових споразума омогућава студентима да стекну практично искуство кроз стручну праксу у Агенцији, као и да се упознају са конкретним аспектима мирног решавања радних спорова и функционисањем државне управе. Током праксе, студенти пролазе кроз све организационе целине Агенције, где им запослени преносе знања о својим надлежностима, свакодневним задужењима и специфичностима рада у јавном сектору.

На овај начин Агенција доприноси образовању будућих правника и других стручњака, подстичући развој културе дијалога, социјалног мира и алтернативног решавања спорова већ током студија. По завршетку праксе, студентима се издаје одговарајућа потврда о обављеној стручној пракси.

 

Које пројекте или активности планирате у наредној години, а који су посебно важни за грађане или потенцијалне запослене?

У наредној години, Агенција ће наставити да шири идеју мирног решавања радних спорова, да се унапређује и развија. Посебан акценат треба дати повећању видљивости рада Агенције, те планирамо да се у склопу различитих пројеката велики број грађана упозна са предностима мирног решавања радних спорова пред Агенцијом. Ту имамо пројекат са Међународном организацијом рада „Оснаживање социјалног дијалога у Републици Србији“, затим укључени смо у пројекат израде новог Закона о раду, а аплицирали смо и за ИПА пројекат прекограничне сарање са сличном институцијом из Бугарске. Такође, на нивоу ЕУ активни смо у стварању мреже оваквих агенција и тела у европском простору и ту ће бити више пројеката.

Имамо заиста сарадњу високог квалитета са свима, од региона, преко ЕУ, па и САД где смо били гости америчке Федералне службе за мирење и посредовање. Сва размена искустава је потврђена и квалитетом у нашем раду, тако да смо први носиоци CAF ознаке квалитета у Републици Србији, на шта сам веома поносан као директор.

 

На који начин ваша агенција доприноси унапређењу сарадње и дијалога између страна укључених у конфликте или процесе који доводе до решења?

Агенција представља важан стуб система социјалног дијалога и заштите радних права у Србији, промовишући културу дијалога, сарадње и ефикасног решавања радних конфликата.

Агенција омогућава запосленима и послодавцима да индивидуалне и колективне радне спорове решавају на миран, поверљив и брз начин. Запослени тако остварују своја права без дуготрајних поступака, а послодавци могу смањити трошкове и изградити конструктивне односе са својим радницима.

У оквиру својих надлежности, Агенција поступа у решавању споровa, укључује се у колективно преговарање и у одређеним случајевима може покренути поступак по службеној дужности. Тиме стране у спору имају законску обавезу да приступе поступку, што доприноси превенцији конфликата и јача институционални систем.

Посредовањем у спорним ситуацијама, Агенција подстиче очување социјалног мира, повећава правну сигурност и доприноси транспарентности и предвидивости у пословању.

 

Како би описали професионалне и личне предности рада у вашој Агенцији — шта бисте истакли као највећу вредност за ваш тим?

Запослени у Републичкој агенцији за мирно решавање радних спорова представљају њену праву покретачку снагу. У непосредном контакту са странкама, институцијама и социјалним партнерима, они препознају изазове и траже решења, често корак испред оквира задатог посла, градећи поверење у поступке и мисију Агенције. С обзиром да је реч о малом органу, сваки изазов и активност која се реализује захтева пуну посвећеност и одличну сарадњу свих запослених. Мислим да је наша највећа вредност и снага то што имамо добар тим и складан однос међу запосленима.

Агенција подржава запослене у погледу додатног оспособљавања и стицања знања и сваки запослени који покаже иницијативу за додатним учењем има пуну подршку.

 

Шта бисте поручили младим људима који размишљају о томе да граде каријеру у области ваше Агенције — посебно онима који разматрају улогу миритеља/арбитра или рад у јавном сектору?

Посао у државној управи је одговоран и захтеван, али вам доноси и различите предности у односу на посао у приватном сектору. Миритељи и арбитри нису запослени у Агенцији, већ су то реномирани стручњаци у области радног права који својим професионализмом и непристрасношћу јачају уверење да се правна заштита може остварити и ван суда, у поступку који поштује достојанство сваког учесника и подстиче сарадњу уместо конфликта.

Сваком младом човеку који почиње да гради каријеру, а посебно онима који су заинтересовани за радно право, значило би да буду изабрани и уписани у Именик  миритеља и арбитара, у који су уписани тренутно неки од  наших најцењенијих професора, судија у пензији, адвокати и други стручњаци у области радног права. И то са територије целе наше земље, од Суборице, Врања, Сјенице, Косовске Митровице до Ниша, Новог Сада, Крагујевца и наравно Београда. 

Буди у току!

Прикључи се и ти

Служба за управљање кадровима отворила је многе информативне канале за комуникацију са заинтересованом јавношћу.

Viber

Instagram

Facebook

LinkedIn

TikTok

Youtube

Програм Вибер заједнице

Скенирајте QR код да бисте се придружили заједници

Понедељак

Како да унапредите своју каријеру

Уторак

Све о изборном поступку и понашајним компетенцијама

Среда

Конкурси за нова радна места

Четвртак

Дан за ваша питања (од 12 до 14 часова)

Петак

Припрема за проверу општих функционалних компетенција