Емоционална интелигенција у доба вештачке интелигенције – шта то значи за државну управу

Емоционална интелигенци Вештачка интелигенција Државна управа

Шта ће нам вештачка интелигенција ако заборавимо ону људску? Управо емоционална интелигенција биће наша највећа предност у свету који се све више ослања на машине.

Служба за управљање кадровима 07. новембар 2025.
Емоционална интелигенција у доба вештачке интелигенције – шта то значи за државну управу

Вештачка интелигенција (ВИ) је већ део нашег свакодневног живота – понекад је приметимо, понекад ради „иза кулиса“, али је сигурно да ће у наредним годинама све више мењати начин на који радимо, комуницирамо и доносимо одлуке. Али, док машине уче да размишљају, људи остају они који осећају. И управо ту почиње прича о емоционалној интелигенцији – способности да препознамо, разумемо и управљамо сопственим емоцијама, али и емоцијама других.

У државној управи, где је рад са људима у самом центру сваког задатка, емоционална интелигенција има посебну тежину. Без обзира на то колико технологија напредује, грађанима је и даље потребан људски приступ – неко ко уме да саслуша, ко разуме и ко уме да реагује са пажњом и емпатијом.

Како емоционална интелигенција помаже у ери вештачке интелигенције

Прво – помаже нам да се прилагодимо. Увођење нових технологија често изазива отпор или несигурност. Они који познају своје емоције и умеју да управљају стресом лакше прихватају промене и виде прилику тамо где други виде препреку.Самосвест, као основа емоционалне интелигенције, помаже нам да препознамо како се осећамо када се сусретнемо са нечим новим – било да је то нови софтвер, процес или чак вештачка интелигенција која нам „помаже“ у раду.

Затим – помаже нам да останемо фокусирани. Када ВИ преузме неке рутинске послове, наше време се ослобађа за задатке који захтевају размишљање, креативност и одговорност. А ту управо долази до изражаја наша способност да поставимо циљ, задржимо пажњу и донесемо одлуку вођену вредностима, а не алгоритмом.

Емоционална равнотежа нам омогућава да не дозволимо да страх од промена управља нама. Уместо импулсивне реакције – повлачења или критике – можемо да одговоримо промишљено, да тражимо решење и учимо у ходу. Управо је то оно што се назива паметна прилагодљивост – једна од најважнијих компетенција будућности.

 Људска страна јавне управе

У државној управи, развој вештачке интелигенције не треба да буде крај људског контакта, већ прилика да се он продуби. ВИ може да убрза административне поступке, олакша анализу података или помогне у доношењу одлука – али не може да замени топао тон у разговору, разумевање контекста или саосећање које гради поверење.

Емпатија, као једна од кључних вештина емоционалне интелигенције, остаје темељ комуникације са грађанима. Она помаже да боље разумемо људе са којима радимо и за које радимо. ВИ може да предвиди понашање, али не и да осети. Управо зато је улога запослених у државној управи још важнија –они додају људску димензију технологији.

Будућност која спаја технологију и човека

Свет рада се мења, али вредности остају. У будућности у којој ће се неке одлуке доносити брже, подаци анализирати дубље, а системи радити паметније – људи ће и даље бити они који разумеју, повезују и воде.Зато ће управо развој емоционалне интелигенције бити кључ за успешно коришћење свих потенцијала које вештачка интелигенција доноси.

Државна управа која развија емпатију, поверење и сарадњу спремна је да паметно користи технологију – не да је се плаши, већ да је усмери у корист људи.


 

Извор: EI in the Age of AI

Буди у току!

Прикључи се и ти

Служба за управљање кадровима отворила је многе информативне канале за комуникацију са заинтересованом јавношћу.

Viber

Instagram

Facebook

LinkedIn

TikTok

Youtube

Програм Вибер заједнице

Скенирајте QR код да бисте се придружили заједници

Понедељак

Како да унапредите своју каријеру

Уторак

Све о изборном поступку и понашајним компетенцијама

Среда

Конкурси за нова радна места

Четвртак

Дан за ваша питања (од 12 до 14 часова)

Петак

Припрема за проверу општих функционалних компетенција