Како функционише конкурсни поступак у пракси?

Селекција Кутак за кандидате Државни органи

Иако конкурс органа државне управе често делује као да га спроводи један орган, реч је о сарадњи више институција са различитим надлежностима. Разумевање ко, шта и како ради – кључно је за добијање правовремених информација и праћење читавог поступка.

Јована Стојадиновић, МА психолог 08. август 2025.
Како функционише конкурсни поступак у пракси?

Када орган државне управе утврди потребу за новим запосленим, први корак је да Министарство финансија одобри средства за то радно место. Тек након тога орган се обраћа Служби за управљање кадровима са захтевом за расписивање конкурса – списак органа државне управе са којима СУК сарађује у конкурсним поступцима погледајте на следећем линку: Кутак за кандидате | Водич за кандидате. Након провере испуњености услова, Служба доставља обавештење да је конкурс могуће расписати и одмах именује једног члана конкурсне комисије из свог тима. Истовремено, сам орган одређује преостале чланове, којих је најчешће 2 – обично из свог састава, а ако нема одговарајуће кадрове, може их затражити од других органа који се баве сродним пословима. Управо је члан који долази из Службе од посебне важности, јер обезбеђује неутралност, објективност, транспарентност и правичност целог поступка. Такође, важно је напоменути да у случају Пореске управе и Управе царина постоји специфичност – Служба за управљање кадровима није активни члан конкурсних комисија у тим органима, те учествује искључиво у провери компетенција потребних за њихове конкурсе.

Орган државне управе који расписује конкурс одређује за које радно место и у ком тренутку ће конкурс бити расписан. По објављивању конкурса (сваке среде се ажурирају нови конкурси на сајту СУК-а: Конкурси за запошљавање), кадровска јединица тог органа прикупља пријаве кандидата и врши административно-техничку подршку конкурсној комисији – комуникација са кандидатима, писање решења, креирање записника и слично. Комисија, затим, прегледа достављену документацију и утврђује, између осталог, да ли су приложени сертификати важећи и релевантни.

Овде долазимо до првих честих недоумицаСУК, иако је део комисије која директно учествује у реализацији конкурсног поступка, нема надлежност да одговора на питања попут – зашто је пријава одбијена, да ли ће бити прихваћен сертификат, када ће почети тестирање и томе слично. Тада, а као и у наредним случајевима, једини релевантан контакт јесте лице наведено у тексту конкурса из самог органа који је рапсисао конкурс и само тај орган сме давати информације о конкурсном поступку.

Када се утврди укупан број кандидата, кадровска јединица органа се обраћа Служби за управљање кадровима како би добила доступне термине за тестирање, а након тога њихова кадровска јединица обавештава кандидате о датуму и времену тестирања. Конкурсна комисија, такође, припрема задатке за проверу Посебних функционалних компетенција и, након тестирања, искључиво она прегледа и оцењује те задатке, а кадровска јединица води евиденцију о резултатима и сачињава решења која шаље свим кандидатима.

Решење о пријему у радни однос доноси искључиво руководилац органа који је и расписао конкурс. То решење се доставља свим кандидатима који су учествовали у поступку и на њега се може поднети жалба, али не СУК-у, већ Жалбеној комисији Владе. Више о самом жалбеном поступку можете прочитати на нашем Водичу за кандидате. У току трајања конкурса, све званичне информације кандидатима сме пружати искључиво орган који је расписао конкурс. Њихови контакт подаци се налазе у тексту сваког конкурса, и тај орган је једино референтно место за сва питања у вези са поступком.

Служба за управљање кадровима, као стручна служба Владе, у овом поступку има улогу подршке. Њена основна надлежност је да обезбеди стручну и објективну реализацију провере компетенција. На захтев органа који је расписао конкурс, Служба спроводи тестирање кандидата у делу који се односи на Опште и Посебне функционалне, као и на Понашајне компетенције. Служба обезбеђује просторије, стручњаке и све логистичке услове за спровођење провера, али не доноси одлуке о томе ко ће бити примљен, нити учествује у писању решења. Њена улога се завршава у фази тестирања и евидентирања резултата које доставља кадровској једници органа који је расписао конкурс.

Са жељом да обезбеди једнак приступ информацијама свим кандидатима, Служба је покренула интернет платформу Кутак за кандидате. На том месту кандидати могу да се упознају са свим фазама конкурсног поступка, да пронађу материјале за припрему, као и да добију одговоре на најчешћа питања. То је начин да сви добију исте могућности за припрему и да крену у поступак са приближно једнаким полазиштем, без обзира на то да ли се први пут пријављују или већ имају искуства у конкурисању. Поред тога, доступни смо на Форуму, друштвеним мрежама (Viber заједница, Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube), као и на мејл адреси komunikacija@suk.gov.rs. Тим СУК-а се свакодневно труди да грађанима помогне онолико колико је у домену њиховог рада.

Разликовање надлежности није само формалност – оно је важно за разумевање читавог поступка и за добијање правовремених и тачних информација. Сваки орган у овом процесу има своју улогу, а успех поступка зависи од добре координације свих актера. Зато је важно знати да Служба није та која расписује конкурс, не тумачи прописе, не одлучује о пријему и не прима жалбе. Она је ту да поступак провере компетенција буде објективан, стручно спроведен и транспарентан, у складу са свим стандардима добре управе.

Буди у току!

Прикључи се и ти

Служба за управљање кадровима отворила је многе информативне канале за комуникацију са заинтересованом јавношћу.

Viber

Instagram

Facebook

LinkedIn

TikTok

Youtube

Програм Вибер заједнице

Скенирајте QR код да бисте се придружили заједници

Понедељак

Како да унапредите своју каријеру

Уторак

Све о изборном поступку и понашајним компетенцијама

Среда

Конкурси за нова радна места

Четвртак

Дан за ваша питања (од 12 до 14 часова)

Петак

Припрема за проверу општих функционалних компетенција